Tidlig julegave fra VGs anmeldere

«Rød jul» fra Sagene bryggeri fikk terningkast 5 i VGs anmeldelse av årets juleøl. – Folk lar seg inspirere, så det er jo litt viktig å få god score, sier Morten Øvland fra bryggeriet.

En mann bak en butikkdisk

Morten Øvland fra Sagene bryggeri er meget fornøyd med omtalen. Foto: Sara Daae.

Det mellomstore bryggeriet har allerede rukket å bli en kjent merkevare i Oslo-området, etter at de startet med produksjonen i 2015. Siden den gang har de produsert øl av forskjellige typer, også juleøl.

En rød jul

Den aller første juleølen de lanserte var «Rød jul», og i år falt den i smak hos anmelderne:

– Vi fikk jo terningkast 5 i VG, det er kjempebra! Det sier Morten Øvland som er økonomisjef og bryggerisjauer.

– Vi håper at det medfører litt ekstra salg. Det er jo det høyeste vi har fått i score, sier han smilende.

Rød jul i flaske

I år er det produsert ca 50.000 flasker av «rød jul» og den alkoholfrie varianten «hvit jul». Foto: Sara Daae.

– Det er samme oppskriften på ølen hvert år, men fordi råvarene forandrer seg og at man må treffe på byggeprosessen, så vil resultatet på ølen aldri bli helt likt.

Er det lurt å produsere juleøl?

– Ja vi synes det er det av flere grunner. Det er jo det som selges i julemånedene, så hvis du ikke er til stede så går du glipp av en del omsetning. Også er det en god måte å få nye kunder. Også er det jo veldig hyggelig å komme med juleøl.

Hvorfor tror du folk er så glad i juleøl?

– Du er jo på veg inn i en tid hvor du skal kose deg litt. Det er en tid hvor du spiser kraftig mat og til den type mat kan det være godt med en sterkere type øl. Også er det en gammel tradisjon, som har vært der lenge, så det er fint å ta del i den og kanskje utvikle hvis man kan.

Savner lokal patriotisme

En smilende mann foran Sagene bryggeri
Jarle Henriksen vokste opp med gjærlukten fra Ringnes bryggeri i friminuttene på skolen. Foto: Sara Daae.

Jarle Henriksen, som er nabo til bryggeriet, er glad i juleøl:

 ­– Jeg har ikke kommet til årets juleøl enda, men smakte på «Rød jul» i fjor og den er absolutt bra, sier han entusiastisk.

Hvordan er det å ha et eget bryggeri på Sagene?

– Det er veldig kult. Jeg var tidlig innom da de startet opp, så det er kjempegøy.

Opplever du at folk drikker Sagene-øl her i området?

– Både og. Nei, egentlig ikke. Jeg hadde trodd folk var litt mer patrioter, i hvert fall utestedene. Utestedene serverer Hansa på tapp, som smaker piss. Jeg skjønner ikke at det går an, sier Jarle.

– Jeg skulle gjerne hatt mer lokal patriotisme

Legger merke til terningkast

En smilende mann i Parkveien
Det er større sjanse for at Karim Horsberg tester et produkt hvis det får godt terningkast. Foto: Sara Daae.

Oslomannen Karim Horsberg drikker veldig sjeldent juleøl, men får meg seg testene:

– Faktisk så ser jeg ofte på de som får terningkast 6 og sånn, og jeg legger merke til det, men det er ikke noe jeg oppsøker.

Hva om et produkt får forskjellige terningkast?

– Nei da tenker jeg jo at folk har litt forskjellig smak da.

En hylle med øl
Bryggeriets egne utsalg er åpent i helgene og er mest populært i julemånedene. Foto: Sara Daae.

Effekten av juletestene

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, forteller at tester av juleprodukter har effekt på salget:

– Så klart sånne tester har noe å si, mange nordmenn blir jo nysgjerrig når noe kommer godt ut på en test, men et annet aspekt ved sånne tester er jo at det er så mange av dem og alle gir litt forskjellige resultater.

Hun trekker fram et eksempel på årets test av pinnekjøtt hvor ett merke fikk terningkast 2 i en test og tidenes høyeste resultat i en annen test.

– Også handler det om lokal tilhørighet, så hvis et produkt for en dårlig anmeldelse, så går de lokale oftere i forsvar av produktet enn å gå til innkjøp av noe annet, avslutter hun.

Stikkord