Outlook nede verden over - OsloMet også rammet

Outlook, e-postsystemet som brukes av studenter og ansatte på OsloMet, ble rammet av et omfattende krasj som påvirket brukere verden over. Nedetiden startet rundt klokken 08:30 mandag ifølge nettstedet downdetector.

Microsoft bekreftet feilen på X (tidligere kjent som Twitter) klokken 10:06 og opplyser at de jobber med å løse problemet. "Vi undersøker et problem som påvirker brukere som forsøker å få tilgang til Exchange Online eller funksjoner i kalenderen i Microsoft Teams", skriver selskapet på plattformen.

Outlook, som eies av Microsoft, brukes av mange høyere utdanningsinstitusjoner i norge, blant annet OsloMet. Problemene handler i hovedsak om at mailene går tregt eller at mailer blir liggende i kø.

IT-direktør på OsloMet Hans Ole Hansen opplyser i en sms til Journalen at universitetet foreløpig venter på at Microsoft fikser problemene.

– Det er ikke noe vi kan gjøre ut over å vente på at Microsoft får løst utfordringene. Siden det er et sentralt problem er vi trygge på at det har høyt fokus, sier han.

– Mail er jo en stor del av livet mitt.

Mads Burheim, som nylig har startet som kommunikasjonsrådgiver i Try, møter journalen med et oppgitt uttrykk. Han har nettopp skiftet jobb og har prøvd å sende mail til arbeidsgiveren sin i hele dag.

– Jeg prøver å få min tidligere arbeidsgiver til å overføre nummeret mitt til min nye arbeidsgiver, men uten tilgang til e-post står alt stille, forteller han.

– Mail er jo en stor del av livet mitt, i tillegg til Slack og andre kommunikasjonsverktøy, legger han til.

Burheim er imidlertid ikke alene. Nettsiden Downdetector rapporterer om en kraftig økning i feil knyttet til Microsofts tjenester, spesielt rapporteres det om at Outlook er rammet. Ifølge nettstedet startet problemene rundt 8:30.

Problemene startet rundt 8:30 ifølge downdetector.no. Foto: Screenshot / downdetector.no