Nettavisen felt i Pressens Faglige Utvalg
Nettavisen ble i dag felt i PFU etter brudd på Vær Varsom- og Tekstreklameplakaten.
PFU mener Nettavisen brøt god presseskikk, etter at de skrev en artikkel hvor de omtalte Gullvekten.no, som de har et kommersielt samarbeid med.
- Artikkelen framstår som en hyllest av en forretningsvirksomhet som Nettavisen har et kommersielt forhold til, står det i uttalelsen fra PFU.
PFU viser de til Vær Varsom-plaktens punkt 2.7, «sørg for å opprettholde det klare skillet mellom journalistikk og kommersiell kommunikasjon også ved bruk av peker og andre koblinger».
- Skal studere kjennelsen
Ansvarlig redaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, er klar i sin tale.
- Det er aldri heldig å bli dømt av PFU. Denne saken bød problemer også for Presseforbundet, og jeg registrerer at generalsekretæren, sekretariatet og utvalget har hatt tildels ulike begrunnelser for å ville felle oss. Nå må vi finstudere kjennelsen for å se hva de egentlig mener var galt, sier han til Journalen.
Klaget inn artikkelen
Det var opprinnelig generalsekretær i PFU, Per Edgar Kokkvold, som tok i bruk sin initiativrett og klaget inn artikkelen fordi han mente både tekst og lenker fremstår som reklame for nettstedet. Det er brudd på tekstreklameplakaten, meter han.