Haakon og Mette på nettet
Nå har også kronprinsparet tatt steget ut på Facebook. Men du kan neppe vente deg krompens private festbilder.
Kronprinsparet varslet selv om sin nye profil via sin Twitterside. Klokken 12 onsdag formiddag hadde kronprinsparet rundt 10 000 venner på sin Facebook-profil.
Ekspert på sosiale medier ved Insitiutt for Journalistikk, Tord Selmer-Nedrelid, syns det er bra at også kronprinsparet kaster seg på Facebook-bølgen.
- Hvorfor skulle de ikke være på Facebook? 2,2 millioner nordmenn er på Facebook, og det er målt av TNS Gallup til det femte største mediet i Norge, sier Selmer-Nedrelid.
- Facebook gjør at de kommer i kontakt med folket, mener han.
Ønsker å utvide kontaktflaten
Hverken kommunikasjonsjef Marianne Hagen eller assisterende kommunikasjonsjef Sven Gjeruldsen var i dag tilgjengelig for kommentar til Journalen. Hagen uttalte imidlertid til NTB i går at kronprinsparets nettsatsing kommer av at Kongehuset ønsker en bred kontaktflate for sine representanter.
- Gjennom sosiale medier treffer de mange de ellers ikke ville hatt kontakt med, sier hun til NTB.
Selmer-Nedrelid tror kronprinsparet ser at Facebook er en viktig informasjonsplatform.
- Kronprinsparet vet at de trenger å være der. De kan si sin versjon av sitt virke, og Facebook er gigantisk både i Norge og verden, sier han.
For statisk
På Facebook-siden kan man lese om kronprinsparets offentlige virke og se koblinger som omhandler kronprinsparet.
Dette avslører blant annet Mette-Marit om seg selv: Kronprinsesse Mette-Marit er spesielt opptatt av psykisk helse og arbeider mye med spørsmål rundt Hiv og Aids. Hun har vært spesialutsending for FNs program for arbeid med HIV og Aids siden 2006.
Kronprinsparets Facebook-medlemskap har vakt opperksomhet utenfor Norges grenser. Det amerikanske kjendismagasinet HELLO! Magazine skriver også om kronprinsparet under tittelen "Haakon and Mette-Marit join social networking revolution".
Selmer-Nedrelid mener kronprinsparet ikke er flinke nok til å utnytte nettplattformens fulle potensial, og mener deres Facebook-profil er mer som en statisk kanal.
- Kronprinsparet kunne skapt mye tettere dialog med brukerne ved å kommunisere to veier. Mange er redde for dette, men det fører til at man ikke klarer å ta ut det fulle potensialet ved mediet.
Følg kronprinsparet på Facebook her, eller Twitter her.