Kjendiser til kamp om veldedighetskronene

En rød klovnenese og et påskudd til å dumme seg ut, har fått kjendiser til å strømme til Redd Barnas innsamlingsaksjon Rødnesedagen.

Flere profilerte kjendiser som tidligere Frøken Norge-vinner Kathrine Sørland, komiker Atle Antonsen og artistene fra boybandet A1 har stilt opp for å bringe veldedighetsaksjonen ut til folket. Dette har gitt kjendisene muligheten til å profilere seg selv ytterligere, men spørsmålet er om dette gir en negativ effekt på veldedighetens formål.

Redd Barnas veldedighetsaksjon ”Rødnesedagen” som skal ha en direktesendt innsamlingsaksjon på TV3, har fått flere kjendiser til å ta på seg en rød klovnenese for å samle inn penger for barn som lever i frykt og vold.

Berømtheter tiltrekker oppmerksomhet

Line Vee Hanum, som er informasjonskonsulent i TV3, er positivt innstilt til kjendisenes deltagelse.

- Bruk av kjendiser gjør at det blir et stort fokus på dette prosjektet. Det at kjendiser fra alle felter som idrett, TV og andre artister velger å gjøre noe gøy eller spøke med seg selv tiltrekker folks oppmerksomhet.

Rødnesedagen er et 20 år gammelt konsept opprinnelig fra Storbritannia som ble startet av komikere, og det har ikke vært vanskelig å få kjendiser med på dette, forteller Hanum.

- Vi er så heldige at de fleste allerede er kjent med dette konseptet som forøvrig også er utbredt i mange andre europeiske land.

Bevisste kjendiser

Ifølge Hanum har det vært god informasjonsgivning til de som velger å gi sitt ansikt og navn til Rødnesedagen.

- De har fått flere informasjonsskriv om hva Rødnesedagen går ut på. I tillegg er det Redd Barna det jobbes for.

Kathrine Sørland skal være programleder sammen med Åge Sten Nilsen når TV3 holder en direktesending 29. november med et TV-show der kjendiser og komikere vil prege scenen. Hun jobber aktivt for veldedighetssaker.

- Jeg er ganske opptatt av veldedighetssaker og dette er en viktig veldedighetssak som handler om beskyttelse av barn. Rødnesedagen er en fantastisk flott måte å samle inn penger da man bruker humor til å jobbe for noe alvorlig.

Kan profilering av kjendiser i en slik veldedighetssak overskygge veldedighetsformålet?

- Uansett hvordan man velger å vinkle en veldedighetssak, om man bruker kjendiser eller ikke, er det viktigste at man når ut. Jo flere kjendiser, jo mer spennende er det, og det har selvfølgelig mye å si. Man får selvfølgelig mye mer oppmerksomhet, men det viktigste er å sette fokus på formålet, avslutter Sørland.

 

Stikkord