Bjarne Melgaard har ankommet Oslo

Men kunst-Norges enfant terrible, Bjarne Melgaard, skapte ikke safari-tilstander likevel.

Det flommer av hvitvinsglass på Astrup Fearnley Museet kvelden den 21. januar. De danner en flytende lysekrone i et nokså dimmet museumslokale. Her er alt fra etablerte norske kunstkritikere, Oslos unge hipstere, andre kunstnere, og mange, mange nysgjerrige besøkende.

Det som likevel lyser opp de sterile veggene er Bjarne Melgaards verker i serien ”Jealous”; rått, kåt, barneaktig grafitti strødd over fotocollager med rødt, grønt og neon.

From New York with (boy)love

Det var etter at NRKs kunstprogram «Safari» i april i fjor viste innslaget om kunstnerens nyeste prosjekt at reaksjonene på Bjarne Melgaard plutselig kom på løpende bånd.

I prosjektet hadde Melgaard brukt bilder fra magasinet NAMBLA (North American Man/Boy Love Association) utgitt av en interesseorganisasjon for pedofile, som bakgrunn for en bildeserie, og siden har "porno", "pedofili" og "kontroversiell" vært ord norsk presse og kunstkritikere har likt å slenge rundt seg med.

– Det jeg ser her, er jo pedofili, sier reporter Jeannette Platou på et tidspunkt under TV-innslaget.

– Det er helt forskrudd etter min mening. Jeg synes det er veldig uheldig å ta utgangspunkt i slike pedofile fotografier, det er ikke bare å gå over en grense, det er å bevege seg inn i et minefelt som er helt moralsk forkastelig, sa kunsthistoriker Paul Grøtvedt til NRK.

 

POPULÆR: Det var Melgaard Mani på Astrup Fearnley Museet 21. januar. FOTO: Meriam Braanaas

Startet pedofili-debatt

Hjemme i Norge skulle det utarte seg en egen Melgaard- fanfare: ”Lager kunst av pedofili-bilder” skrev Dagbladet, bloggere startet egne forumer om ”pedofilidebatten” hvorav en fikk navnet ”Bjarne Melgaard – med rett til å begå overgrep?”.

Kukmonstre, junkies, døde horer og store malerier av unge gutteportretter dekorerer Oslos største storstue for moderne kunst denne kvelden.

Spørsmålet er bare, etter nesten ett år med venting: provoserer Bjarne Melgaards kunst nordmenn slik hele landet forutså at han kom til å gjøre?

– Han overlater veldig lite til fantasien

– Det er tull og fjoll. I utgangspunktet synes jeg ikke at det er kontroversielt, sier Yvonne Bjørnestad (24).

– Jeg hadde forventet at det skulle være mer kontroversielt. Det man skal reagere på, disse pedofilbildene og så videre, det er banalt, sier Jon Øien (65).

I rommet dedikert til Melgaards black metal-fasinasjon står to menn og observerer.

– Jeg synes det ikke er så veldig kontroversielt. Jeg tror likevel at han har en kontroversiell agenda, sier Narve Hovdenakk som selv er billedkunstner.

– Museet skal visstnok ha fått dobbelt så mange bilder, skyter kunstblogger Andrè Gali inn.

– De kunne ha valgt andre bilder som ville ha vært mer provoserende enn disse.

I hovedtrappen i museet står Kristin Lied (37) med overblikk over hele lokalet.

– Enten så er jeg helt uten antenner til å bli provosert, eller så er det ikke provoserende i det hele tatt, sier hun.

– Han skriver jo alt på lerretet. Det er ingenting å tyde. Han overlater veldig lite til fantasien.

 

VENNINNEN SPILTE: Kunstner og gallerist Emily Sundblad åpnet utstillingen sammen med bandet Tvillingarna. FOTO: Meriam Braanaas

– Han er homofil ja, men ikke pedofil!

Utenfor inngangen til museumslokalet står familien Melgaard samlet og venter på at Bjarne skal komme ut. Gro Melgaard har fulgt sønnen hele livet.

– Det er ikke provoserende i det hele tatt. Haha, jeg tror da alle har gjort noe av dette, ler hun.

Gro Melgaard var også i New York da NRK intervjuet sønnen.

– Det er en skam. Vi inviterte NRK ned på galleriet i New York. Maleriene var ikke ferdige engang. Og alt denne kvinnen (reporter Jeannette Platou red.anm.) var opptatt av var dette bladet. Det ble til ren hets i etterkant. Folk ringte meg og skjelte meg ut. Men enda fler ringte og sa at det var en skam å ha blitt behandlet slik som vi ble. Han er homofil ja, men ikke pedofil!

Til slutt kommer Melgaard selv. En bulldog i blå dress med varme øyne. Tross de mange intervjuene og møtene er han svært rolig.

– Jeg tror ikke det var så provoserende jeg, sier han lett.

Om kvinnen som besøkte atelieret hans i april har han lite å si noe om.

– Hun var gæren, svarer han kort.

Forskrudd eller ikke; Melgaard startet en debatt om hvorvidt kunstneren skal ha etisk ansvar. Svaret på dette ser vi på Astrup Fearnley Museet kvelden 21. januar. Kukmonstre, junkies og døde horer. Kall det hva dere vil, men Melgaard tar kun ansvar for èn ting; og det er Melgaard selv.

Stikkord