Fotojournalistikk i framtiden
Etterspørselen etter bilder har aldri vært større. Likevel vurderer Dagbladet å legge ned fotoavdelingen. Fotojournalistene er bekymret for fremtiden.
Årets bilde er nettopp blitt utdelt til Dagbladet-fotograf Hans Arne Vedlog. Da var salen stappfull. Nå er det duket for debatt rundt fotojournalistikkens framtid. Salen er halvfull. Bør ikke dette være like interessant for fotografer som Årets bilde-utdelingen?
I dagens samfunn blir svært mange av bildene vist på et annet medium enn avis. Dette gir muligheten til å utvikle fotojournalistikken til noe mer enn bare stillbilder. Men det stiller også større krav til fotografen, og flere må involveres for å fullføre et prosjekt. Samuel Bollendorff, fransk fotograf med tilknytning til det nylig nedlagte bildebyrået Oeil Public, har blant annet brukt regissører, utviklere og web-designere for å gjøre mange av prosjektene. Dette gjør også at prosjektene blir dyrere å produsere, og er mer tidkrevende å lage.
Trykk her for å høre Jon Terje Hellgren Hansen snakke om fotojournalistenes fremtid.
Les om kåringen av årets bilde her.
Visuell fremtid
– Fremtiden er visuell, sa Jon Terje Hallgren Hansen under debatten. –Den gode kvaliteten i dag ser gammeldags ut til neste år. Man er nødt til å utvikle det som er kvalitet, og her må også journalister, eiere og ledelse følge med, fortsatte han. Han får støtte fra Tore Berntsen, som mener at dersom fotoavdelingene legges ned, så blir den tekniske utviklingen svekket.
Vi fikk en prat med Paal Audestad, vinneren av førsteprisen i kategorien "portrett" under Årets bilde, på vei til jobb. Han er frilansfotograf med tilknytning til Aftenposten/A-magasinet og mener det er synd at noen vurderer å legge ned fotoavdelingen. – Det er ikke det som må til. Fotografene er nødt til å ha en egen redaksjon å forholde seg til om kvaliteten skal kunne holde seg på topp, forteller Audestad.
Han uttrykker også skepsis til at redaksjonene velger fotografer som gjør "alt", fremfor å la dem få hvert sitt spesialfelt. – Fotografene bør få hvert sitt spesialfelt fremfor å gjøre alt. Slik vil kvaliteten bli bedre, sier Paal Audestad.
Optimist
Jon Petter Evensen, fagkoordinator ved fotojournalistikkutdanningen ved Høgskolen i Oslo, er optimistisk til fremtiden. Har tror at om Dagbladet legger ned fotoavdelingen, så er det bra fordi da blir fotografene tvunget ut fra desken. Evensen tror dette vil føre til et tettere samarbeide mellom fotograf og journalist. Han legger også vekt på at det er de profesjonelle fotojournalistenes evne til å fortelle en historie som er viktigst for å kunne leve av fotograferingen.
– Det finnes veldig mange bra bilder, men kun et fåtall har en god historie, påpeker Evensen.
Les debattdeltaker Tore Berntsens artikkel om fotojournalistikkens framtid her.