Tom Egeland vinner Rivertonprisen
Norges Dan Brown vinner prisen for fjorårets beste krimbok
Rivertonklubben deler årlig ut ”Den gyldne revolver” til det beste innen norsk kriminallitteratur. I begrunnelsen for årets vinner heter det at ”Vinneren leverer spenningsromaner som helt klart overgår de bestselgende aktørene der ute i den store verden.”
Se Agnes Moxnes annonsere vinneren.
Takknemlig
– I praksis betyr en pris som dette at flere vil lese bøkene mine, sier Egeland. –Men personlig er det en stor anerkjennelse, noe jeg er veldig takknemlig for.
– Juryen er jo uavhengig, og leser i praksis alt som kommer ut av krim. Så derfor er det en spesielt stor ære å bli tildelt denne prisen.
Middelmådig år
Rivertonklubbens president, Hans H. Skei, er ikke like imponert over alt som ble skrevet i løpet av året.
– Politimannen dominerer norsk kriminallitteratur. Her er det harde tak, trøblete privatliv, og en etterforskning som sjeldent er særlig farlig. Når mystifikasjonen ikke er komplisert nok, så hender det at noen tyr til dårlig etterforskningsarbeid. Slik blir det ikke god krim av.
Se Hans H. Skei snakke om norsk kriminallitteratur.
Dette tar ikke Egeland seg nær av.
– Jon Michelet, Gunner Staalesen og Jo Nesbø, ja hele kremen av krim-Norge er representert ved denne prisen.
Bedre enn Da Vinci-koden
Publikumsgjennombruddet kom med Sirkelens Ende i 2001. Da den amerikanske forfatteren Dan Brown utga Da Vinci-koden i 2003, påpekte flere norske anmeldere og lesere at den hadde store tematiske likhetstrekk med Egelands bok. Selv avviste Egeland alle antydninger om plagiat.
Hovedpersonen i Sirkelens Ende er Bjarne Beltø, en albino arkeolog på jakt etter en dypere forståelse av Jesus og kristendommen. Han dukker opp igjen i Lucifers Evangelium, denne gang med et årtusengammelt manuskript i hånden. Drap, forfølgelser og kidnappinger leder ham til et 4500 år gammelt mysterium som setter spørsmålstegn ved hele vår forestilling om sivilisasjonens opphav.
– Mange har sammenlignet meg med Dan Brown, forteller Egeland. Men det er jeg som står her i dag, og ikke han.