Fem millioner kroner til vorspiel og 200 millioner til MGP-festen
I tillegg til NRKs Eurovision-satsing, har Oslo kommune en egen satsing. De ønsker å benytte seg av Eurovisions slagord "Share the moment" og arrangerer folkefesten The Sound of Oslo i 2 uker.
Onsdag 14. april lanserte ordfører Fabian Stang folkefesten The Sound of Oslo, som arrangeres av Kulturetaten. Folkefesten skal skape liv i Oslo fra 15.mai og frem til finalen i Eurovision Song Contest (ESC) 29.mai.
Hør Sjømannskoret ønske velkommen til lanseringen her.
Stadig dyrere å være vert
Da Alexander Rybak vant ESC i 2009, innebar det automatisk store utgifter for NRK. Kostnadene i forbindelse med arrangementet øker hvert år. Fra Helsinki i 2007 til Moskva i 2009 mer enn doblet budsjettet seg, fra €12,5 millioner til €27 millioner. Dette har flere årsaker.
Første gang konkurransen ble arrangert var det syv land representert, i fjor deltok hele 42 land. Flere deltakere betyr flere utgifter for vertskapslandet. Men de spektakulære sceneshowene må også ta sin del av skylden for økte utgifter.
Det har blitt en tradisjon at landet som er arrangør benytter konkurransen til markedsføring. Det har nærmest blitt en konkurranse landene i mellom om å arrangere den beste ESC-finalen. Og NRK er ikke alene om å betale for gildet, også Oslo kommune har fått en ekstra utgiftspost i forbindelse med arrangementet.
Markedsføring av Oslo
Ifølge ordfører Fabian Stang (H) er 5 millioner kroner satt av til The Sound of Oslo. De skal gå til forskjellige kulturarrangementer.
Hør hva Stang mener vi får igjen for pengene her.
Fra metal til skutetur
I løpet av folkefesten kan du få med deg alt fra doom-metal på Blå, til fjordtur med skuta Christian Radich. Du kan synge med til Grand Prix-låter på Soria Moria, eller høre Spellemannsvinner Montée remikse finalelåtene live på Gamle Logen.
17.mai kan du feire med operasanger Espen Langvik og Oslo Symfoniorkester på Rådhusplassen. Der er selvsagt Alexander Rybak også til stede.
Oslo som Musikkbyen
Lanseringen av The Sound of Oslo foregikk på Schous Kulturbryggeri, som også vil være hjertet i folkefesten.
The Sound of Oslo skal promotere Oslo som Musikkbyen, Fjordbyen og Edvard Munchs by. Ifølge Kulturdirektøren i Oslo, Gro Balas, er det omtrent ikke noe i det norske kulturlivet som ikke er representert. De fleste arrangementene i kommunal regi kommer sannsynligvis til å være gratis.
Ikke gratis
Men å være vert for Eurivision Song Contest er ikke gratis. 200 millioner kroner er summen NRK regner med å bruke på ESC 2010. Det forteller Sigurd Sandvin, kommunikasjonsdirektør i NRK.
–Vi vil aldri kunne overgå russerne, det de gjorde var helt fantastisk, sa Melodi Grand Prix-sjef, Jon Ola Sand, til Aftenposten et par uker etter at Norge vant ESC i 2009. Han henviste da til budsjettet for Eurovision 2009, på 260 millioner kroner.
Les mer om ESCs tidligere budsjetter her.
Nå ligger imidlertid ikke Norge så veldig langt bak russerne når det gjelder satsing på konkurransen.
Det har vært mye surmuling fra befolkningen om at det er ESC som har forårsaket økningen i TV-lisensen. Det avviser Sandvin. Men han forteller at økonomene i NRK måtte sette seg ned for å finne inntektsposter da Norge vant finalen i 2009.
– Dette er ikke noe reelt problem, det er bare noe som gir små rynker i pannen på våre økonomer, sier han.
NRK regner med å ha 70 millioner kroner i inntekter, blant annet gjennom billettsalget. Dermed sitter de igjen med utgifter på 130 millioner kroner.
Share the moment
NRKs slagord for Eurovision 2010 er "share the moment". Men hvis utviklingen fortsetter i den retningen den har gjort de siste årene, kan det risikeres at ikke alle land har råd til å dele øyeblikket. Hvertfall ikke som vertsland.
Les mer om ESCs 2010 på NRK sine nettsider her.