Mister ikke eksklusivitet ved å designe billig

Kjøperne elsker billigkjedenes gjestedesignere.

Charlotta Nemlin, pressekontakt i H&M, tror ikke designerne mister sin eksklusivitet selv om de selger plagg billigere enn vanlig når de designer for kjeden.

– Våre gjestekolleksjoner er samarbeid som alle vinner på. Ved å designe for H&M har designerne muligheten til å nå ut til en helt ny kundekrets. Designerne får også mer oppmerksomhet enn de vanligvis får når de lanserer en ny kolleksjon, sier hun


Trendy med gjestedesignere

Hennes & Mauritz var først ute med Karl Lagerfeld-kolleksjonen i 2004, og har siden da hatt flere kjente gjestedesignere inne for å lage kolleksjoner.

Roberto Cavalli og Jimmy Choo er blant designerne som har laget klær for kjeden, og i år er det franske Jeanne Lanvin sin tur.

Flere motehus har kastet seg på trenden med å hente inn gjestedesignere. Et av dem er BikBok, som blant annet har hatt Jenny Skavlan og Charlotte Thorstvedt som gjestedesignere.

Populære kolleksjoner

Markedssjef i BikBok, Martin Lien, forteller at kolleksjonene fra gjestedesignerne er veldig populære.

– Da Jenny sin første kolleksjon kom ut var det lange køer utenfor butikkene. Hun er svært populær blant jentene i vår målgruppe, og kolleksjonen var en kjempesuksess, sier han.

Kolleksjonene for H&M har også solgt bra og Nemlin forteller at varene blir fort utsolgt.

– De mest populære varene blir utsolgt allerede på lanseringsdagen, og kundene setter stor pris på gjestekolleksjonene, sier hun.

Mister ikke eksklusiviteten

Nemlin får støtte fra førsteamanuensis ved Markedshøyskolen Lars Erling Olsen som mener det kan være positivt for designerne å lage klær for billigkjedene.

– Designerne får mye oppmerksomhet og dette bidrar til å øke symbolverdien deres.??Olsen mener likevel at designerne må være forsiktige når de designer for billigkjeder.??

Olsen mener likevel at designerne må være forsiktige når de designer for billigkjeder.

– Så lenge det bare er en limited edition er det ikke så farlig. Men dersom det er en hovedkolleksjon, eller en kolleksjon over  lengre tid, vil det kunne skade eksklusiviteten til merket, sier han.

 

 

 

 

Stikkord