Masterbloggere feirer ett år

Vil korte ned avstanden mellom akademia og allmennheten.

25. januar for ett år siden: Et knippe uteksaminerte masterstudenter har sett seg lei på den store mengden masteroppgaver som strømmer ut fra universitetene hvert år, og den lille mengden oppmerksomhet de får. Masterbloggen blir født; i skjæringspunktet mellom bloggosfære og fagtidsskriftsjargong.

– Vår misjon er å tilgjengeliggjøre masteroppgavene for et bredere publikum, forteller leder for prosjektet Anne Aaby.

Utradisjonell kunnskapsformidling

Studenter som har fullført mastergrad får mulighet til å legge ut et lettfattelig sammendrag av oppgaven, samt bilder, lyd og video på bloggen. Derfra kan du trykke deg til en elektronisk verjson av hele oppgaven. Hittil er det 100 oppgaver i arkivet.

- Frem til nå har universitetene hatt hvert sitt elektroniske arkiv. Vi håper at alle masteroppgavene kan samles på ett sted, lett tilgjengelig for alle, sier Aaby.

Plukkes opp av mediene

Bloggen har allerede hatt effekt. Oppgaven "Det folk fortel på pauserommet", om hva industriarbeiderne snakker om i pausene sine, ble fanget opp av radioprogrammet Bok i P2.
Nina Lysbakkens ble kåret til årets masterblogger, og får en kronikk fra oppgaven "om unge og læring" på trykk i Dagens Næringsliv på fredag.

Masterbloggen fikk, som én av seksten, i fjor tildelt bloggmidler fra Fritt Ord. Den vant også en pris fra Fornyingsdepartementet for å ha "fremmet innovasjon på basis av offentlige data".

 

 

 

Stikkord