Får drahjelp av brus, avløpsrens og verktøy
Filmen "Kong Curling" reklamerer tungt for butikkjeden Clas Ohlson og flere andre sponsorer. Norsk Filminstitutt mener dette er uproblematisk, og ga filmen støtte nettopp fordi den ble såpass sponset.
Disse plakatene, som har hengt ved flere bussholdeplasser, viser filmens skuespillere i midten med butikkjedens produkter med prisinformasjon rundt. Går man inn på Clas Ohlsons nettsider er første skjermbilde en reklame for butikkjedens Kong Curling-spill. Her kan du spille og vinne produkter fra kjeden.
- Da vi ble forespurt om vi ville være med som sponsor av Team Paulsen i Kong Curling anså vi det som en spennende mulighet til å lage en sprek og annerledes kampanje rundt vår kataloglansering som er i september, samme måned som filmen har premiere, sier markedssjef i Clas Ohlson Norge, Stine Trygg. Om hvilken betydning sponsingen har for kjeden, svarer Trygg:
- Vi håper at dette sponsoratet vil gi kampanjen vår ekstra oppmerksomhet.
Går du inn på Clas Ohlsons nettsider kan du spille Kong Curling-spillet og vinne produkter fra kjeden. Illustrasjonsfoto: Bente Rognan
Vil ikke kommentere
Clas Ohlson er ikke alene om å ha et Kong Curling-spill. Pepsi Max har også laget et spill som både er å finne på nett, og som kan lastes ned på mobiltelefoner. Produktet Plumbo har også egne Kong Curling-konkurranser.
Av andre sponsorer filmen har er: Norwegian, Flax, Oddsen, Lillehammer Opplevelser, Aktiv Eiendom, Radisson Blu, og til slutt firmaet Produktavdelingen. Dette er et firma som på sine nettsider skriver at de driver med profesjonell produktplassering i filmer.
Produsent for filmen, Håkon Øverås, er fornøyd med samarbeidet med sponsorene. Det er tilogmed sponsorsamarbeidet som har gjort at de fikk støtten fra NFI, kan han fortelle.
- Har dere reflektert noe rundt hvilke signaler sponsingen sender?
- Vi tror vi finner rette målgruppen i og rundt Clas Ohlson-universet. Hovedsignalet bør være at dette er en storfilm.
- Filmen har mottatt støtte fra NFI: Ser dere noe problematisk i at en statsstøttet film får en så tydelig sponsing?
- Det satt langt inne for NFI å gi oss disse pengene fordi de lenge ikke vurderte prosjektet kommersielt nok for 50/50 ordningen uten den type samarbeid. Det var først da vi presenterte oss sammen med produktavdelingen at NFI ga oss penger.
Har ikke problematisert
«Kong Curling» har fått statsstøtte via Norsk Filminstitutt. Instituttet ser det ikke som problematisk at filmen er så kraftig sponset.
- Vi har ikke problematisert dette hos oss i noe regelverk. Vi opplever vel at norsk film på kino har like stort behov som en internasjonal film på kino av å bli sett, og at denne type sponsoravtaler er en del av tradisjonell markedsføring, sier kommunikasjonssjef Mette Tharaldsen. Hun sier instituttet forholder seg realistisk til at fiksjonsfilmer er kunstprodukter i et kommersielt marked.
- Norsk film får mye statsstøtte, men er også helt avhengig av private penger, enten som kommeriselle investeringer basert på forventet salg, eller som mer sponsoraktige avtaler. Når det er sagt så finnes det filmer og produsenter som ikke vil at prosjektene blir for hardt kommersialisert, og det er selvfølgelig også veldig bra.
En stor reklameplakat
Anne Gjelsvik er professor i filmvitenskap ved NTNU i Trondheim. Hun forsker på fiksjonsfilm og samfunn, og hun har arbeidet med amerikansk samtidsfilm og verdier. Hun mener norske filmer må ha muligheten til å bruke sponsing som en ekstra finansiering, i og med at statsstøtten ikke er nok til å fullfinansiere filmene. Gjelsvik er allikevel noe skeptisk til den voldsomme reklamen i forkant av filmens premiere.
- Jeg ser absolutt problematiske sider ved denne type lansering. Hvis fiksjonsfilmen skal ende opp som en stor reklameplakat, er det helt feil utvikling, sier hun.
«Hodejegerne»-stunt
Da filmen «Hodejegerne» hadde premiere i Oslo, delte Oslo Kino ut effekter fra filmen i poser fra byggevarekjeden Maxbo. Filmens produsent Asle Vatn reagerte da, ifølge NRK, på dette, og mente den typen reklamestunts er problematisk.
- Et slik reklamestunt rett før filmen gir varemerkeavsmitting inn til filmen på en uheldig måte. Det finnes en grense for hvor kinoreklamen skal trenge inn, og det gjør noe med filmopplevelsen, sa Asle Vatn til NRK i forbindelse med premieren.