Satser på eget show
De fleste musikalartister kan stave “NAV” uten problemer. Derfor setter seks nyutdannede Bårdar-elever opp Broadway-musikalen Spelling Bee på egenhånd.
– Det er vrient å få jobb som musikalartist om du ikke har hatt en profesjonell jobb tidligere, og alle lurer på hvordan de skal få denne jobben, sier Aleksander Erichsen, som i vår gikk ut fra musikkteaterlinjen ved Bårdar Akademiet i Oslo.
For å få den ettertraktede førstejobben stiftet han og fem tidligere medelever samvirkeforetaket Kulturpotetene, som nå er i gang med sin første produksjon.
– Vi har kjøpt rettighetene til Broadway-musikalen Spelling Bee, så ved påsketider blir det etter planen skandinaviapremiere og forestillinger på Chat Noir, og så turné, forteller initiativtager Erichsen.
Jobber gratis
The 25th Annual Putnam County Spelling Bee, til daglig forkortet til Spelling Bee, handler om seks tolvåringer som deltar på en stavekonkurranse. Musikalen er en enakter, og følger kampen om førstepremien, samtidig som man får et innblikk i hvordan deltagerne har det, både på skolen og hjemme.
– Det er en humoristisk musikal med troverdige figurer, sier Erichsen, som ved siden av å spille et av barna også er stykkets produsent.
Regissøren og musikerne han har hentet inn får betalt, mens alle skuespillerne er ulønnet frem til et eventuelt overskudd er klart.
– Vi jobber gratis fordi vi ser på dette som en døråpner og en vei inn i bransjen, forklarer Erichsen.
– I Norge utdannes det tross alt enormt mange skuespillere, musikalartister og dansere hvert eneste år, og alle konkurrerer om de samme jobbene. Ettersom det er få jobber å oppdrive i Norge, gjelder det å bli lagt merke til, og derfor tror jeg det er lurt å prøve å starte noe selv, sier Erichsen, som dessuten er overbevist om at scenekunstmiljøet har godt av slike selvstendige produksjoner.
Støtte ved Oslo Nye
Ved Oslo Nye Teater har de foreløpig ikke hørt om Kulturpotetenes Spelling Bee-oppsetning, men de er positive til at nyutdannede artister går løs på slike prosjekter.
– Nå som stadig flere utdanner seg innen drama, også i utlandet, blir det kamp om jobbene ved teatrene. Livet som musikalartist er veldig ad hoc, og behovet for gjesteartister her ved Oslo Nye varierer for eksempel fra år til år, sier Eva Ward, sekretær ved teatersjefens kontor.
– Av den grunn er det klart at dette er en fin måte å bli sett og få vist seg frem på, sett at de får det til, fortsetter hun.
Ward påpeker at det likevel ikke er lett å sette opp sitt eget stykke uten bakfolkene, økonomien og apparatet et institusjonsteater har:
– Det koster penger, og det kreves mye for å få et prosjekt som dette i mål.
Vil ut på turné
Erichsen er klar over de økonomiske utfordringene man møter som en selvstendig aktør i teaterbransjen. Ved siden av å søke etter sponsorer, arbeider han derfor for tiden med å få Spelling Bee inn i den kulturelle skolesekken, slik at de kan få støtte til å ta stykket ut på turné.
– Handlingen er lagt til en gymsal, noe alle skoler tross alt har, så vi håper at vi kan reise ut etter forestillingene i Oslo. Dette vil uansett bli en stor opplevelse og gi oss mye erfaring, sier Erichsen.