Festivalpass under treet

Festivalene lokker med årets julegave, og forbrukerne kjøper.

- Vi selger festivalpassene billigere nå. Dessuten blir de generelt solgt ut så tidlig for at folk vil sikre seg plass på neste års festival, sier Henrik Holta-Lysell, presseansvarlig i Slottsfjellfestivalen.

Slottsfjellfestivalen har så langt bare sluppet én artist til neste års festival. Likevel har julepakken, med rabatterte festivalpass i et begrenset opplag, gått raskt unna.

- I Tønsberg ble vi utsolgt på én dag, sier Holta-Lysell.

Tidlig utsolgt

Festivaler som Øyafestivalen i Oslo, Parkenfestivalen i Bodø, Slottsfjellfestivalen i Tønsberg og Vinjerock i Jotunheimen, samt mange flere, selger alle festivalpass til neste sommers festivaler fra slutten av november eller begynnelsen av desember. 

De siste årene har Slottsfjellfestivalen solgt helt ut. Holta-Lysell mener det har blitt en tradisjon for mange å dra på festivalen, derfor også å kjøpe julepakken til festivalen. 

- Mange vil sikre seg billetter før de blir utsolgt, og dessuten er det mange som syns det er en bra julepresang. Man gir en opplevelse, og det er populært.

Pris fortsatt viktig

Presseansvarlig Holta-Lysell vil ikke røpe hvor mange festivalpass det er snakk om, men merker at flere enn tidligere kjøper festivalpass før jul. Billettene blir solgt ut raskere nå enn før. Anita Borch, forbruksforsker ved SIFO,  tror også opplevelser blir mer og mer populært å gi i julegave.

- Julegaver er tradisjonelt sett noe materielt, men siden vi lever i et rikt samfunn og ofte kjøper det vi trenger selv, er det vanskeligere å finne materielle julegaver nå, sier hun.

Borch tror miljøaspektet også har en del å si for at opplevelsesgaver blir mer vanlig. Prisen på gaven er vi likevel fortsatt opptatt av.

- De dyreste gavene gir vi til våre nærmeste, deretter gir vi billigere gaver jo mindre vi kjenner personen.

 

 

Stikkord