Kunst med samfunnskritisk brodd
I utstillingen "Boliggjeld er dagens rock'n roll", kommenterer kunstnerne Annette og Caroline Kierulf økonomiske trender i dagens samfunn.
- Vi lever i en boble. Mens resten av Europa opplever økonomisk krise, sitter vi her oppe og snakker om Knausgård og andre trivielle ting, sier Annette Kierulf.
Med kunstutstillingen Boliggjeld er dagens rock'n roll, tar kunstnersøstrene Annette og Caroline Kierulf et oppgjør med dagens økonomiske trender Samfunnsmisnøyet har resultert i 19 bilder og ei bok. Det er måten man forholder seg til økonomi på, både som samfunn og enkeltmennesker, som har inspirert søstrene mest.
- Det er så mye som skjer i resten av verden, og likevel bruker vi så mye energi på å skaffe oss ting, boliggjeld og alskens uviktigheter. Dette ønsker vi å ta et oppgjør med, fortsetter hun.
Utstillingen skal bidra til samfunnsrefleksjon. Kunstnerene bruker estetiske virkemidlene for å oppnå oppmerksomhet, og håper bildene får publikum til å tenke.
Gammel kunstteknikk
Alle bildene er laget i tresnitt. Ved å bruke en gammel håndverksteknikk, håper søstrene på å gi publikum distanse og mulighet til å sette vår egen tid i perspektiv. I koblingen mellom tekst og bilde, brukes lånte begreper fra økonomifeltet, gamle ordtak og selvkomponerte tekstbiter.
- Ved å bruke ordtak som den som sår pengar haustar armod fra Ivar Aasens ordtakssamlinger, vil vi påpeke hvordan tidligere generasjoner forholdt seg til pengebruk. Det er ikke lenge siden de økonomiske tankene var helt annerledes enn de vi har i dag, sier Annette Kierulf.
Også klimautfordringer og det globale samspillet opptar søstrene. I boken Dagboknotater fra mulighetens by er det bilder inspirert av boken Imperiet av Michael Hardt og Antonio Negri, samt fra Opel-streiken i Tyskland.
Annette Kierulf er klar på at hun ønsker seg tydeligere politikere som tør å bruke sterkere virkemidler i klima- og boligspørsmål.
- Vi vil at denne utstillingen skal være et signal til politikerne også. Noe må gjøres, avslutter hun.
Utstillingen varer frem til 23.12, og kan sees på Galleri norske grafikere