Nå er det (snart) jul igjen
Og juleproduktene er tilbake i butikkene.
– Vi fikk mange juleprodukter i forrige uke, sier Espen Hofseth, som er butikksjef på Kiwi på Oslo S.
Han forteller at reaksjonene blant kundene varierer.
– Det er mange som synes det er tidlig med jul i butikkene. Men det er også noen som synes det er koselig, fortsetter butikksjefen.
Selger mest julebrus
Peppernøttene har foreløpig fått stå i fred, men julebrusen er et populært innslag i handleposene til kundene som forlater Kiwi-butikken på Oslo S.
– Julebrusen er alltid populær. Den selger godt hvert år, men det er også mange som kjøper julegodteri, sier Hofseth.
Julebrus, julegodteri og julekaker preget godisavdelingene i flere av dagligvarebutikkene Journalen besøkte. Både Kiwi og ICA hadde til og med satt opp egne julereoler med pepperkaker, julegodteri og julebrus.
Hofseth opplyser om at Kiwi-butikkene mottok juleprodukter fra produsentene allerede i midten av oktober.
– Mange julevarer kom for to uker siden, og jeg forstår at noen kunder synes at det er litt for tidlig, sier han.
Venter med julekjøp
ICA på Grensen tok nylig inn julevarene, men hittil har salget vært labert.
– Folk venter med å kjøpe juleprodukter. Vi pleier ikke å selge noe særlig før den siste uka i november, opplyser en butikkmedarbeider som ikke vil fremstå med navn.
Butikken tror at det første snøfallet vil øke kundenes interesse for juleprodukter.
– Snø setter folk i julestemning. Det kan bety noe for salget av julevarer.
Tar inn varer med lang holdbarhet
Samtlige dagligvarebutikker Journalen var innom, kunne opplyse om at de kun tar inn julevarer med lang holdbarhet. På den måten unngår de at varene går ut på dato før julen ringes inn.
Journalens utsendte kom likevel over en smultringboks med utløpsdato i romjula i en Kiwi-butikk i Oslo sentrum.
Handelsstanden får kritikk
Framtiden i våre hender er kritiske til at dagligvarekjedene tar inn julevarer allerede i oktober.
– Det er meningsløst å begynne så tidlig, sier leder Arild Hermstad.
Han mener handelsstanden forsøker å kommersialisere jula.
– Varene kommer tidlig i butikkene, og det ligger økonomiske årsaker bak. Butikkene kunne i det minste ha ventet til slutten av november.
Hermstad opplever at engasjementet blant forbrukerne er stort, og at mange er frustrerte over det tidlige startskuddet for jula.
– Det er mange som engasjerer seg. Ikke alle juleprodukter holder høy kvalitet, og det er flere som lar seg frustrere, avslutter Hermstad.
Coca-Cola forsvarer oktoberjula
Kommunikasjonssjef Vibeke Hansen i Coca-Cola mener forbrukerne selv må påta seg ansvaret for at brusgiganten tyvstarter jula i oktober.
– Det er kundene selv som etterspør juleprodukter, sier hun.
Larsen poengterer at julesalget er viktig for Coca-Cola.
– Jula er en av våre viktigste salgsperioder, og forbrukerne har selv vært med på å bestemme når vi begynner med julemarkedsføringen. Vi opplever at kundene våre reagerer positivt på julereklamene vi lager, avslutter Larsen overfor Journalen.