Tror Versace-plaggene vil floppe
Moteskribent og stylist Eirik Mogseth tror ikke Versace-kolleksjonen hos H&M vil selge.
- Jeg tror noe kommer til å bli utsolgt, men det mest ekstreme og fargerike vil nok ikke bli kjøpt, og havne på salg. Det har vi også sett ved tidligere designsamarbeid, sier Mogseth.
Blendet av merket
Han tror likevel merket Versace vil vekke interesse.
- Folk blir blendet av merkenavnet framfor å se designet. Kolleksjonen er kanskje spennende og fargerik, men er upraktisk og oppskrytt, og har en mer søreuropeisk estetikk. Markedet er nok ikke stort nok for det i Norge, sier Mogseth.
Donnatella Versace var selv positiv da hun ble intervjuet av God Morgen Norge.
- Kolleksjonen vil bli godt likt i Norge, av både yngre og eldre, sa Versace.
Ønsket ikke samarbeid
I 2008 uttalte sjefsdesigneren Donnatella Versace til New York Magazine at hun ikke ville samarbeide med kleskjeden. Hun ønsket å opprettholde luksusstatusen til det italienske merket.
Eirik Mogseth tror hun nå har valgt å samarbeide for å øke markedsverdien til merket.
- Donnatella bøyer seg i støvet for markedet, for det har vært stille rundt dette merket en stund. Jeg tror hun har innsett at samarbeidet er ekstremt god markedsføring. Versace trenger absolutt dette løftet for å bli mer synlig, sier Mogseth.
Han tror ikke luksusstatusen til motegiganten vil svekkes av at plaggene nå selges i H&M-butikker.
- Jeg tror samarbeidet utelukkende er positivt for Versace. Det er ikke noe som er så varig at merket mister luksussiden, det er nok glemt igjen etter et par måneder, sier Mogseth.
God kvalitet
Marianne Jemtegård, sjefredaktør i Vixen, uttalte til NRK at hun tviler på plaggenes kvalitet. Men selv om Versace har designet plagg til masseproduksjon, tror ikke Mogseth at kvaliteten er dårlig.
- Jeg så på innholdsfortegnelsen til plaggene. Det var silke, ull og gode materialer, sier Mogseth.
Eirik Mogseth ville likevel ikke brukt klærne i sin jobb som stylist.
- Ofte synes jeg slike samarbeid er spennende, for eksempel med Lanvin i fjor. Plaggene fra Lanvin var mer anvendelige, mens Versaces estetikk er for glorete. De er ikke i min gate, verken privat eller i jobbsammenheng, sier Mogseth.
Også deler av Lanvins kolleksjon for H&M i fjor havnet på salg.