Versace for morgenfugler
H&Ms Versace-kolleksjon lanseres, og moteløvene har stått i kø siden klokken seks.
Køen strakk seg hele veien rundt hjørnet av H&M-butikken i Bogstadveien da Journalen tok turen for å ta tempen de siste timene før Versace-kolleksjonen blir tilgjengelig for alle.
Har stått i kø siden ti over seks
Søstrene Rikke og Silje Pedersen har stått utenfor H&M-butikken siden klokken ti over seks imorges, og gleder seg til å komme inn i butikklokalene og shoppe.
- Jeg har sett på noen av plaggene på nett, og tror det er veldig mye fint der inne, sier Rikke.
Begge to er enige i at det var verdt å stå opp tidlig for å få med seg slippet av kolleksjonen. Butikken delte ut bånd i forskjellige farger, der hver farge representerer de ulike tidspunktene kundene slipper inn i butikken på. Søstrene er to av de tretti første kundene med rødt band som får et kvarter alene i butikken før neste gjeng slippes inn.
Design til rimelig penge
H&M har tidligere samarbeidet med kjente designere som Jimmy Choo, Sonia Rykiel og Lanvin. Da butikken slapp sistnevnte kolleksjon sist november sto folk i kø allerede klokken ett natten i forveien.
- Jeg hadde ikke mulighet å dra på noen av de tidligere releasene, så derfor er det jo ekstra stas å få med seg denne, sier Silje Pedersen.
Søstrene Pedersen er studenter og har ikke tenkt å bruke veldig mye penger på shopping idag, men synes det er en god mulighet till å få kjøpt designerklær til en rimeligere penge enn vanlig.
Fullt på nettsiden
Også på H&Ms hjemmeside var det stor pågang rett før releasen. De som prøvde å komme seg inn på nettbutikken ved titiden imorges ble møtt av melding om at det for øyeblikket er "svært mange kunder som handler", og ble oppfordret til å prøve igjen senere.
Marianne Jemtegård, redaktør i motemagasinet Vixen, spår imidlertid ikke noen suksess for kolleksjonen.
– Versace er i utgangspunktet veldig glorete og generelt veldig mye. Det passer ikke så godt til stilen mange nordiske kvinner har, sa hun i et intervju med NRK i forrige uke.