Vil inspirere næringslivet
Vi må tenke design som prosess heller enn pynt, sier Norsk Designråd. Næringsministeren spår norsk design en lys framtid.
I dag går Designdagen 2012 av stabelen på Design- og Arkitektursenteret (DogA) i Oslo. Næringsliv, politikere, fagfolk og studenter samles for å fremme design og inspirere hverandre til å bringe design inn på nye områder.
- Vi trenger fortsatt å spre kunnskap om design som verktøy i norsk næringsliv, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.
Vi møtte Giske etter åpningen av Designdagen - se video her!
Maritimt fokus
Giske åpnet det som er den største markeringen av design i Norge. Designdagen har vært fullbooket siden fredag, og arrangør Norsk Designråd er svært fornøyd med opplegget.
- I år setter vi fokus på maritim bransje, reiseliv, tjenester og design for alle, sier prosjektleder i Merket for god design, Marte Grevsgard.
Fra scenen forteller Grieg Shipping Group om hvordan de bruker design som innovasjon i norsk maritim og offshore sektor. Programmet avsluttes i kveld med prisutdeling og festmiddag.
Fortsatt en vei å gå
- Mange har et stort ubrukt potensiale i å øke sin verdiskapning basert på design, sier næringsminister Giske.
Han mener Designdagen er viktig for å styrke norsk konkurransedyktighet internasjonalt.
- Vi har et høyt lønnsnivå i Norge, og design er en av feltene vi faktisk kan konkurrere på, sier Giske.
- Norsk design er i sterk vekst, og interessen hos bedrifter for å bruke design er i god driv, fortsetter han, og mener norsk design har en lys fremtid.
Design er overalt
Grevsgard er positiv til utviklingen, og synes mange er flinke til å tenke design.
- Vi har mange felter der vi er ledende internasjonalt, sier hun, og trekker frem sportsbransjen i tillegg til maritim sektor der Norge er best i klassen.
- 80 prosent av de som vant ski-VM i fjor gikk med Rottefellabindinger og Swix-staver, påpeker hun.
Grevsgard mener at dette er selve poenget - design er rundt oss hvor hen vi befinner oss.