Forlagsstyrt konsept i nytt bokeldorado

I Eldorado Bokhandel leier forlagene hylleplass og bestemmer hva som skal tilbys. Om dette konseptet vil komme til å fungere, er flere tvilende til.

De gamle kinolokalene har blitt bokhandel. Foto Mari Landsverk

Read Entertainment tok nylig over de gamle kinolokalene og åpnet Nordens største bokhandel. Den største forskjellen mellom Eldorado og andre bokhandler, er at forlagene leier seg hylleplass i lokalene.

Hos Eldorado er hyllene inndelt etter forlag, og ikke kategorisert slik man er vant til i kjedebokhandlene. Forlagene bestemmer derfor hvilke bøker de vil satse på, og får i tillegg 75 prosent av fortjenesten.

Forvirrende

Brit Vogelsang har vært på Eldorado Bokhandel én gang før, og mener det er forvirrende å finne fram blant alle forlagene. Hennes beste tips er å beregne god tid dersom man tar turen innom. Hun mener likevel at det er en spennende bokhandel, men at det er lite hjelp å få når man trenger det.

- I går tok jeg turen innom for å lete etter en bestemt bok. Jeg visste at de hadde den her, men jeg fant den aldri. Derfor endte det med at jeg måtte gå i en annen bokhandel. Eldorado blir rett og slett for stor, sier hun.

Styreleder i Eldorado Bokhandel, Christian Skrede, sier at de har mottatt både negativ og positiv respons fra kundene. Han kan fortelle at flere av kundene, i likhet med Vogelsang, synes det er vanskelig å finne fram blant alle forlagene.

- Responsen vi har fått kan deles i to grupper. Den første gruppen er den som synes ordningen er et helvetes mas. Vår erfaring er at disse kundene synes det er lettere etter at vi har forklart dem hvordan systemet fungerer. Så har vi den gruppen som synes det er kjempegøy og som er veldig fornøyd med konseptet.

Videre understreker han at bokhandelen har et kart over butikken, både på nettsiden deres og i lokalene. Her kan kundene søke etter den forfatteren eller tittelen de er ute etter, og kartet vil deretter vise hvor i butikken disse bøkene er plassert. Eldorado er også utstyrt med en gjestebok der man kan uttrykke sin mening.

- Jeg vil si at 90 prosent av kundene våre er positive, mens 10 prosent synes det er et mas, hevder han.

Annerledes bokhandel

Christian Skrede og Hans Christian Hjelseth står bak satsingen på Eldorado Bokhandel. De har erfaring med det forlagsstyrte konseptet fra deres bokhandel i Norwegian Outlet i Vestby. Hovedgrunnen for konseptet er å vise bredden i norske forlag, og ikke minst skille seg ut blant kjedebokhandlene.

- Vi vil vise hvor mange flotte produksjoner som finnes der ute, og ikke bare konsentrere oss om bestselgerne. Vi vil være en annerledes bokhandel, sier styreleder Christian Skrede.

Eldorado samarbeider nå med samtlige bokforlag, bortsett fra Juritzen forlag. Journalen har ikke lyktes med å få en kommentar fra dem. Responsen fra forlagene har vært positiv, ifølge Skrede.

- Vi har fått en veldig god respons fra dem, men det tar tid å bygge opp dette konseptet. Vi regner med å bruke rundt 1 år før vi kan stå på stødige bein.

Daglig leder i Litteraturhuset, Aslak Sira Myhre, er usikker på om et slikt konsept vil fungere i fremtiden, og sier det er for tidlig å oppgi en mening om dette på et så tidlig tidspunkt. Han tror derimot Eldorado vil være en stor konkurrent for kjedebokhandlene.

- Bokhandelmarkedet er i fare, men bokmarkedet er ikke det. Folk kjøper fortsatt bøker, men mest på nett i disse dager. Jeg tror Eldorado kan bli en tøff konkurrent for de store bokhandlene, mens nisjebokhandlene og fagbokhandlene som Tronsmo og Akademika er utenfor faresonen.

Kommersielt litteraturhus

Bokhandelen åpnet med å si at målet var å bli Oslos kommersielle litteraturhus. Med kafé, arrangementer, sceneshow og forfatterbesøk, kan dette minne om Litteraturhuset i Oslo.

- Jeg synes det er helt topp at de har valgt å kalle seg et litteraturhus. Det viser jo at vi har blitt et begrep, noe som er veldig positivt for oss. Tanken vår er ikke at vi skal eie begrepet Litteraturhuset, men heller inspirere. Det viser jo dette eksempelet helt tydelig, sier Myhre.

Stikkord