Skrikende suksess for Munch

Feiringen av 150-årsjubileet til Edvard Munch har gått langt over arrangørenes forventninger, og museenes kapasiteter.

Munchs "Madonna" kan man fortsatt finne på Nasjonalgalleriets utstilling i 1. etasje Foto: Elisabeth Kleiberg

Jubileumsutstillingen "Munch 150" er den mest omfattende presentasjonen av Edvard Munchs kunstnerskap noensinne. Den 13. oktober 2013 var siste sjanse til å få med seg begivenheten. Informasjonssjef ved Munchmuseet, Sture Portvik, forteller at det lå mye hardt arbeid bak suksessutstillingen.

– Utstillingen var helt unik, og det tok mange år å planlegge noe så omfattende. Vi måtte låne inn private verk og malerier fra museer over hele verden, sier Portvik. 

Nesten en halv million mennesker så Munch-utstillingen på Nasjonalmuseet og Munch-museet. Enkelte av månedene hadde Munch-museet 100 prosent flere besøkende enn måneden før jubileumsutstillingen åpnet. Dette førte ifølge Portvik til store utfordringer.

– Utstillingslokalene har begrenset med plass. Til tider var vi helt på smertegrensen for hvor mange vi kunne ta imot.

Internasjonal suksess
Informasjonssjefen kan fortelle at av de 484 325 besøkende var 40 prosent norske og 60 prosent utenlandske. Av det utenlandske publikummet var det amerikanerne som besøkte utstillingen mest. Av øvrige nasjonaliteter som tok turen innom fantes også italienere, tyskere, japanere og koreanere.

– En del reiste til Oslo, utelukkende for å få med seg denne begivenheten, forteller Portvik.

KollektivkunstMunch-dekorert T-banestasjon i Seoul. Bilde: VisitOSLO2013Han forklarer den internasjonale suksessen med gode kampanjer i forkant av utstillingen, over hele verden.

–  Skrik-bilder har vært trykt på busser i Barcelona, Madrid og Moskva. T-banestasjoner i Seoul har blitt dekorert med Munch-bilder, og i Tokyo finnes det en egen Munch- café som serverer Skrik-kaker, forteller han.

Også den internasjonale pressen viste stor interesse for utstillingen. Det finnes hele 12 000 artikler fra ulike mediehus omkring i verden om denne utstillingen alene. Eksempelvis skrev Washington Post om jublieet i juli.

– Går ikke ut på dato
Journalist i VG, Lars Elton skrev en anmeldelse av jubileumsutstillingen hvor han forklarte Munchs popularitet på denne måten:

“Han var både en fornyer av det maleriske uttrykket, og han fortalte oss noe vesentlig om alle fasettene ved det å være menneske. Og «Skrik» er blitt et internasjonalt ikon for det moderne menneskets livsangst”.

Sture Portvik mener i likhet med Elton at Munchs malerier ikke går ut på dato. Men det er ikke den enseste forklaringen på suksessen, sier Portvik.

– Det er de gode samarbeidspartnere nasjonalt og internasjonalt, som har gjort utstillingen til en suksess. Det var ikke i hovedsak ett spesielt bilde publikummerne kom for å se, men bredden i utstillingen, mener Portvik.

Ikke for sent
Informasjonssjefen kan fortelle at det er likevel ikke er for sent for de som ønsker å få med sed publikumsfavorittene fra utstillingen.

- De fleste verkene er våre egne, og publikumsfavoritter som Skrik, Madonna og Pikene på broen vil vises i Nasjonalgalleriets første etasje frem til 20. november, informerer Portvik.

På lørdag åpner det også en ny utstilling, som presenterer Edvard Munchs omfattende produksjon av kunst på papir. ”Munch på papir” er enda en unik mulighet for publikum å se ukjente skatter og rariteter fra Munchs kunstnerskap.

 

Stikkord