– Det skader ikke å ha et fengende refreng
Vinner av TONOs formidlingspris, Tommy Tee, mener kommersiell hiphop gir sjangeren mer oppmerksomhet.
– Med et fengende refreng er det jo større sjanse for å få den på radio, noe som gjør at musikken din blir hørt. Det blir ikke alltid bra musikk av dette, men det hender jo, sier Tommy Tee.
Han forteller at han kom inn i rap-miljøet etter det han omtaler som "den første bølgen" av rappere som etablerte hiphop som sjanger i 1980-årene.
– Jeg var aldri noen forkjemper av norsk hiphop og rap. Vi var så godt forankret i rapkulturen de hadde i statene. På 80-tallet var norsk rap humoristisk for oss. Det var ikke før vi hørte svensk rap at vi forstod at det faktisk gikk ann å rape på norsk også. Etter at jeg begynte med norsk rap så har jeg ikke kommet med et eneste vers på engelsk, presiserer Tommy Tee.
Tiltrekker flere lyttere
Onsdag kveld inviterte Musikkforum til debatt i forkant av TONOs utdeling av Formidlerprisen 2014.
Musikkpersonligheter og sentrale personer fra dagens hiphop scene var i panelet, blant annet Kaveh, raperen Tommy Tee, P3s musikkanmelder Christine Dancke og DJ Martin Bjørnersen. De diskuterte hvordan Norge står som rapnasjon og kommersialisering av musikk.
Panelet er enige om at kommersialitet ofte er nødvendig for å bli hørt. Christine Dancke forteller at hun ikke syntes det er noen regler for hvordan man skal rappe i dag.
– Når Onkl P & De Fjerne Slektningene spilles på radioen skrur moren min opp lyden på grunn av at refrenget og gitarlyden fenger, forteller Dancke.
Hun mener dette sier noe om at hiphop har stort potensiale til å nå ut til mange forskjellige typer mennesker.
Norsk rap er interessant
DJ Martin Bjørnersen mener Norsk rap anno 2014 er mer interessant enn både svensk og dansk rap.
– Her i landet er det bred aksept for at folk gjør mange forskjellige hip-hop-stiler.
– Bare se på alt fra Erik og Kriss til Onkl P til Don Martin, skyter Kaveh inn.
Dancke er klar på at hun allikevel savner mer personlige meninger i Norsk hiphop i 2014. Hun har et klart bilde av at norske hiphopere som intervjues idag er interessante mennesker som har bra historier å komme med.
For få kvinnelige rappere
Tidligere i år kjørte NRK P3 en jenterap-konkurranse for å "booste" opp norsk jenterap. Vinneren ble Izabell fra Stavanger.
– Det er for få kvinnelige rappere i Norge. Jeg ser ikke noen åpenbare grunner for at det skal være sånn, sier DJ Martin Bjørnersen.
Christine Dancke er enige i at det er for få norske jenter som fyller sjangeren. Hun har selv rappet og gitt ut album.
– I løpet av den tiden hiphop har eksistert har det blitt født få kvinnelige rappere. Noen mener kanskje det er et tøft miljø, men ingen er flinkere til å være slemme enn jenter. Bare se hvordan vi baksnakker hverandre, sier Dancke.
Kaveh er svært positiv til slike konkurranser og mener det kan inspirerer flere jenter til å begynne med rap.
– Ingen P3 konkurranse - ingen Izabell!
Har tro på hip-hopens fremtid
Paneldeltakerne har en klar enighet om at hiphopen må fortsette å utvikle seg i enda mer i de kommende årene.
– Musikk er følelser og ikke matematikk. Det er lett å snakke om at man fester og ligger med damer og, men hip-hopen trenger mye mer enn dette, sier Tommy Tee.
Kaveh håper sjangeren spirer og vokser videre slik at flere kan leve av rap.
– Jeg håper dette kan bli levedyktig i fremtiden. På den måten kan det bli mer forsvarlig å leve av Norsk rap enn det er i dag, forteller han.