Korter ned operaklassikere

Oslo Operafestival vil nå ut til et større publikum, med kortere versjoner av operaklassikere.

Simon Habberstad Kjelsås spiller Madamme Butterflys sønn. Foto: Erlend Dalhaug Daae

Vi møter Gjøril Songvoll, festivalsjef og daglig leder, på en oppsetning av Madama Butterfly på Christiania Teater. Stykket er en del i Oslo Operafestivals siste nysatsning "Opera kort og godt", og gikk av stablen denne tirsdagskveld på Christiana Teater.

Tanken er at kortere, billigere oppsetninger av klassikere fra operaens verden skal være med å gjøre disse stykkene tilgjengelige for et større publikum. Opera kort og godt er derfor en ny del av den månedslange festivalen i hovedstaden.

- Ideen i seg selv er ikke ny, vi har holdt på med dette også under tidligere års festivaler. Det nye i år er at disse oppsetningene har blitt en egen fast post i programmet. Konseptet har blitt mer rendyrket, forklarer Songvoll.

En operaverden i forandring

Det er tydeligvis mye som skjer i Oslos operaverden for tiden.

En av de frivillige, som jobber under dette årets operafestival, påpeker at hun stusser over det faktum at det frem til nå har vært overraskende lite "lekeplasser" for fremføring av opera. Det har kun vært en utdanning og én opera med stor o. Dette håper Opera til folket-gjengen å gjøre noe med.

Et brennende engasjement

Songvoll har lenge vært en dedikert initiativtaker for å spre opera og gjøre operaens verden mer folkelig og tilgjengelig. Alle de involverte på festivalen jobber gratis, inkludert henne selv. De eneste som får betalt er musikere og sangere. Og Gjøril sier at det er viktig for henne at disse får ordentlig betalt.

Runder av, men fortsetter

Årets festival er ferdig 1. november i år, men dette ikke betyr at tradisjonen med å spre opera til folket stopper opp. Opera til folket fortsetter med lørdagsopera resten av sesongen, og var tirsdagkveld er det faste innslag fra diverse operaer på puben Underwater i Dalsbergstien.

 

 

 

Stikkord