Musikk til både nytte og besvær
Mange av dagens studenter hører på musikk mens de leser pensum. Hvorvidt dette er en god trend, rådes det uenighet om blant studentene på HiOA
I 1993 presenterte fysiker Gordon Shaw og kognisjonsforsker Frances Rauschner begrepet Mozart-effekten i tidsskriftet Nature. De hevdet å besitte dokumentasjon som beviste at hukommelsen reagerte positivt på å lytte til Mozarts musikk. Mozart-effekten sanket voldsom popularitet både i media og blant publikum. Teorien ble imidlertid avskrevet i ettertid fordi ingen andre forskere klarte å komme frem til samme oppsiktsvekkende resultater.
Professor i musikkterapi, Even Ruud sier i et intervju med forskning.no at han mener Mozart-effekten ikke er holdbar. Han synes oppstyret rundt teorien sier mer om hva mennesker forventer at kunsten skal gjøre for oss, enn om hva den faktisk kan gjøre i denne sammenhengen.
– Men teorien bringer absolutt ikke med seg noen negativ effekt. Det verste som kan skje dersom man tar teknikken i bruk er at man får hørt litt på Mozart, sier Ruud.
Veldig individuelt
Henriette Langhaug, Karin Frölander og Marija Cabuskina studerer alle Media og Kommunikasjon ved HiOA. De har delte oppfatninger om kombinasjonen musikk og pensum.
– Det er så individuelt. Selv bruker jeg gjerne musikk, men da må det være instrumentalt. Hvis ikke klarer jeg ikke konsentrere meg om teksten jeg leser, sier Frölander.
Langhaug foretrekker å plugge musikk i ørene når bråket fra omverden blir distraherende.
– Jeg foretrekker stillhet når jeg leser men det hender jeg bruker rytmisk elektronikamusikk når jeg skal jobbe effektivt. Rytmene skaper et driv i arbeidet, og så lenge musikken er nøytral forstyrrer det ikke, sier Cabuskina.
– Jeg bruker musikk når jeg leser, men den må være instrumental, sier Gisle Klubnes. Han, og tre kamerater fra førskolelærerutdanningen ved HiOA nyter en pause fra pensumlesing. To av de fire guttene foretrekker å ha det helt stille rundt seg når det studeres.
– Jeg tror det er veldig individuelt hva folk foretrekker, sier Erlend Kran, og får medhold fra de andre tre.
Musikk hjelper meg
Line Hovik studererer grunnskolelærer med musikk som andrefag på HiOA. Hun bruker musikk aktivt når hun leser pensum.
– Musikk hjelper meg til å samle konsentrasjonen når jeg leser. Jeg hører generelt mye på rolig musikk, og det gjør jeg også i studiesammenheng. Jeg kan ikke høre på treningsmusikken min når jeg øver til eksamen, det ville blitt forstyrrende, smiler Hovik.