Norsk musikkstrømming blir fag i New York

Ved New York University ble det denne høsten opprettet et eget fag som tar for seg den norske strømmemodellen.

Norske strømmeaktører tar turen til New York. Foto: WiMP.

– Vi ligger langt foran. Diskusjonene her borte har vi hatt på by:Larm for flere år siden, sier initiativtaker og kursleder Stein Bjelland til ballade.no.

Kurset er et samarbeidsprosjekt mellom universitetet i New York og Høgskolen i Hedmark. Ifølge universitetets hjemmeside vil studentene få en innføring i strømmingens historie, diskusjonen rundt strømmetjenestenes forretningsmodell, samt teknologien som gjør strømmingen mulig.

Teori og praksis

I løpet av semesteret vil studentene blant annet få besøk av gjesteforelesere fra den norske strømmetjenesten WiMP og distribusjonsselskapet Phonofile.

I tillegg vil kursdeltagerne få prøve seg i den virkelige verden. I løpet av kurset skal studentene nemlig velge seg en artist, lage strategier, markedsføre digitalt og slippe artistens musikk på nett.

Problematisk fordelingsmodell

Den økonomiske modellen som ligger bak strømmetjenestene har blitt kritisert for å være urettferdig for artister og band. Bjelland mener likevel den økte bruken av strømming representerer en positiv økonomisk utvikling for musikkbransjen.

– Rammene fungerer. Forbrukeren er igjen villig til å betale for musikk. Musikken er igjen i ferd med å få en finansiell verdi. Så får man heller diskutere og se på fordelingen i dette systemet, sier han til ballade.no.

Stikkord