Produktet i skyggen av artisten
Mediene er ofte mer opptatt av artisten enn selve musikken, forteller musikkviter Audun Molde.
Audun Molde er førstelektor i populærmusikk på Westerdals Oslo ACT og ved Handelshøyskolen BI. Han publiserte mandag 27.oktober en kronikk i Ballade. Der skriver han om at artisten blir redusert til privatperson.
Han mener at mediene er mer opptatt av å snakke om hva sangen handler om, selv om en sang også handler om akkorder og melodier. Han forteller at det ofte blir stort fokus på tekst, og da tenker som regel mediene at teksten handler om privatlivet til artisten. Molde trekker frem Dagbladets artikkel om Susanne Sundførs samlivsbrudd som eksempel.
– Selve produktet blir stående i skyggen av artisten som kjendis, sier Molde.
Interesse for artisters privatliv
Professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, Anne Danielsen, mener det er mange forskjellige fremstillinger av artister i mediene.
– Noen er interessert i musikken og andre er mer interessert i sladderstoff. Det er klart det ligger en interesse for artistenes privatliv også. I hvert fall de som er veldig opptatte av artisten er jo ofte interessert i dem. mer enn det rent musikalske. Det må jo pressen følge opp, sier Danielsen.
Det finnes en grense
Molde forteller at artister ofte bruker sine egne erfaringer når de skriver sanger. Men det er en grense mellom å skrive om privatlivet for å berøre lytteren og å skrive om privatlivet for å selge.
– Grensen er det jo artisten selv som bestemmer. Problemet er at mediene ikke har interesse av en slik grense, men av flest mulig klikk. Mediene har liten interesse for musikken som produkt. De er mer opptatt av kjendisen fremfor musikken, sier Molde.
Pressen kan være naiv
Danielsen tror det er mange artister som blottlegger privatlivet sitt strategisk. Hun forteller at hun synes pressen kan være naive når det gjelder å tro på hva artistene og plateselskapene serverer.
– Det er jo ingen garanti for at kjendisene snakker sant om privatlivet sitt, påpeker Danielsen.
For lite i riksmediene
Molde poengterer at norske medier er i sterk konkurranse og synes det er underlig at det ikke er mer interesse for å skrive innsiktsfullt om musikk. Han tror folk flest er opptatt av dette.
Danielsen forteller at de store mediehusene lenge har blitt kritisert for å intreressere seg mer for kjendiser enn for kunsten.