En ufiltrert framstilling av Syriakonflikten...
... gjennom barnas øyne.
På Rådhusplassen i Oslo kunne man den 28. oktober være vitne til åpningen av utstillingen ”Fra Ungdommen: de glemte stemmene og ansiktene i konflikten i Syria”. Bildene er tatt av 20 syriske flyktningbarn som viser sin hverdag i flyktningleiren Zaatri i Jordan.
Utenriksjournalist og initiativtaker Maria Korkunc har samarbeidet med Flyktninghjelpen, Nobels Fredssenter og skaperne av appen zaatarieyes.com om fotoutstillingen som blir lansert av Oslo World Music Festival.
Maria KorkuncMaria Korkunc som er initiativtaker synes det er viktig å vise barnas perspektiv i Syria debatten. Foto: Sevda Barazesh. Ungdommen er fremtiden
– Jeg håper at folk skal få en ufiltrert tilnærming til det å være flyktning, forstå hvor talentfulle disse barna er og se hvor mye de har på hjertet. Stemmene deres betyr noe, sier Korkunc.
Utenriksjournalisten mener at det er veldig trist at barnas og unges stemmer ikke blir løftet mer opp i saker om Syria. Hun mener at man som regel bare får politikernes perspektiv i media.
– Det er 50 prosent barn som bor i Zaatari. Derfor tenkte jeg at ved å få dem til å formidle sin egen hverdag, ville dette ha stor verdi i debatten som fortsatt pågår i Norge, sier Korkunc.
Hun mener at ungdommen er fremtiden og derfor er det er viktig å lytte til dem.
Effektiv framstilling
Bildene som henger inne i de to mørke flyktningteltene på Rådhusplassen er tatt av 20 syriske barn i flyktningleiren Zaatari i Jordan. Barna ble sendt på fotokurs i forkant av prosjektet.
– Vi hadde 20 kameraer, og så meldte folk seg på fortløpende. Det var første mann til mølla selv om jeg gjerne skulle tatt inn alle som hadde lyst til å være med, sier initiativtakeren Korknuc.
Jon Petter Evensen som er høgskolelektor i fotojournalistikk ved Institutt for journalistikk og mediefag på Høgskolen i Oslo og Akershus, mener at utstillingen er spennende fordi den utfordrer måten de etablerte mediene veldig ofte forteller historier om flyktningers situasjon på.
– Mediene har en tendens til å gå i flokk og jakte på samme type historier og bilder. De repeterer og forsterker de forestillingen vi har om hvem disse menneskene er og hvordan de lever når de er på flukt. Derfor er det viktig med en utstilling som forteller om hvordan barna opplever sin situasjon. Det gjør at vi får se helt andre ting enn det vi ofte ser fra utsiden gjennom mediene, sier Evensen.
UtstillingFlyktningteltene var fylt med bilder som er tatt av flyktningbarn. Foto: Sevda Barazesh. Tett innpå
Maria Korknuc mener at det er helt spesielt å bli kjent med barna og ungdommene over lengre tid.
– Du får en tillit fra dem som er helt unik. De slipper deg inn i sitt innerste, og det får man ikke når man er journalist som haster fra den ene saken til den andre, om det er i krig eller andre ting, sier Korknuc.
Jon Petter Evensen mener at det er viktig å fortelle historien gjennom barnas øyne. Nettopp fordi de ofte ikke slipper til i mediene slik at de kan formidle hvordan de dramatiske hendelsene oppleves fra deres ståsted.
– Det er nettopp denne nærheten til dramatikken og historien som gjør utstillingen interessant. Barna forteller en historie som jeg aldri ville kunne fortelle, ettersom jeg mangler de samme erfaringene og den samme nærheten til dramatikken, sier Evensen.
Han avslutter med at det er spennende å se hvordan barna beskriver den vanskelige situasjonen gjennom bilder.