Fikk avslag fra Moderna Museet. Nå tar Hilma af Klint verden med storm
Vandreustillingen med Hilma af Klint-verker har blitt sett av over én million mennsker. Nå er den på Henie Onstad Kunstsenter.
Kunstverkene til svenske Hilma af Klint ble forsøkt gitt i gave til Moderna Museet i Stockholm i 1970, men museet ville ikke ha dem, skriver Aftenposten K. Hele 43 år senere rettet museet opp feilen og satte opp ustillingen Hilma af Klint- abstraksjonens pionér.
– Hun var faktisk med på en utstilling på 80-tallet hos Los Angeles County Museum of Art om spirituell kunst, allerede 40 år etter sin død, sier sjefskurator for Henie Onstad Kunstsenter, Milena Høgsberg.
– Denne retrospektive utstillingen kom så sent fordi det var først nå Moderna museet ble interessert. Dessuten lå samlingen usortert hos stiftelsen, som ikke har så store midler. Mye av arbeidet lå i ruller og ingen ting var innrammet. Man hadde ikke fullt overblikk over kunstnerskapet hennes, forteller hun.
Før sine manglige kolleger
Hun var en av de første malerne innen abstrakt kunst, men i motsetning til sine mannlige kolleger mente svenske Hilma af Klint at verden ikke var klar for verkene hennes. I sitt testamente skrev hun at de først skulle vises tidligst 20 år etter hennes død. Men først 70 år etter hennes død var verden klar for maleren, skriver Budstikka.
Overveldende respons
Hennie Onstad Kunstsenter på Høvikodden er siste stopp for vandreutstillingen, og allerede etter første helg er utstillingen blitt populær.
– Responsen har vært overveldende positiv. Det er mye å se og mye å ta inn. Vi har opplevd at flere allerede har kommet tilbake fordi de har blitt så begeistret. Visuelt sett er denne utstillingen en fest i farger og former, og den har mange ulike historier å by på, forteller Gunhild Varvin kommunikasjonssjef ved Henie Onstad Kunstsenter.
Vil være med å revidere kunsthistorien
Henie Onstad Kunstsenter vil bruke muligheten til å vise frem de spektakulære verkene til Hilma af Klint, og rette opp i kunsthistorien forteller Gunhild Varvin.
– Hilma af Klint er noe så sjeldent som en av verdens første abstrakte kunstnere. Historien blir ytterligere spesiell ettersom verden ikke har kjent til arbeidene hennes før nå. Mens hennes mannlige kolleger som Kandinsky og Klee tidlig definerte seg selv som den abstrakte kunstens fedre, jobbet Hilma af Klint i det stille. Fordi hun ikke stilte ut denne delen av sitt kunstneriske virke, har historien ikke blitt skrevet med henne som del.Med utstillingen søker vi å gi vårt publikum et unikt møte med en helt spesiell kunstner og samtidig være med på å revidere kunsthistorien og skrivingen av den.
Tidlig ute
Hun startet med landskapsmalerier og tegnet botaniske skisser, men fant sitt billedspråk i store abstrakte malerier og religiøse motiver. Det var allerede i 1906, i art nouveau-perioden, flere år før gjennombruddene til abstrakte kunstnere som Kandinsky, Mondrian og Malevich, skriver sjefkurator ved Henie Onstad, på kunstsenterets nettside.
Det spirituelle var noe som fanget interessen til mange i samfunnet da Hilma af Klint levde. Til Aftenposten forteller Høgsberg at af Klint søkte innsikt i en større sammenheng bak den synlige verden, og brukte dette i maleriene sine. Likevel holdt hun disse maleriene skjult for omverden.
Sett av over én million
For to år siden åpnet utstillingen Hilma af Klint på Moderna Museet i Stockholm. Det skulle bli en av de best besøkte utstillingene hos Moderna Museum. Iris Müller- Westermann, kurator ved Moderna Museum, forteller til NRK at Hilma af Klint kan sammenlignes med betydningen Edvard Munch har for Norge. Og Milena Høgsberg forteller til Budstikka at hun tror af Klint møtte Munch og ble inspirert av ham.
Utstillingen Hilma af Klint- abstraksjonens pionér har tatt folk med storm. Etter at vandreutstillingen har vært i Stockholm, København, Berlin, Helsingfors, Tallin og Malaga er den sett av over 1 million mennesker.
Utstillingen står på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden fra 2. oktober til 3. januar 2016.