Tett på kunsten
Ulike kulturinstanser i Oslo ønsker å utforske kunstens rolle i det offentlige rom. Hva skjer når kreative utforminger flyttes ut av galleriene og inn i folks hverdag?
Det å lage kunstprosjekter ute i det offentlige har blitt en populær aktivitet i hovedstaden. Nye, kreative utforminger dukker stadig opp, og denne uka er det forskningsbaserte prosjektet Oslo Pilot i fokus. Instansens første påfunn blir å stille ut et gammelt trehus foran stortinget, til skue for tilfeldig forbipasserende. Med dette ønsker kuratorene å gjøre Oslos innbyggere mer kunstinteresserte, også de som normalt ikke oppsøker slik visuell kultur.
Håper å få opp kunstinteressenKunst i det offentlige romOslo Pilots første prosjekt skal være en utstilling av et gammelt trehus, plasser forran Stortinget. Illustrasjon: Marianne Heske
Claire Feeley, produsent hos Oslo Pilot, håper at deres utstillinger og kreative påfunn vil få flere til å interessere seg for kunst:
- Kunst i det offentlige rom mangler barrierer, sammenlignet med muséer. Noe så enkelt som å kjøpe en billett til et muséum kan være en ekskluderende faktor, i forhold til kunst i det offentlige, som du for eksempel passerer på vei til jobb. Jeg tror slik kunst har en mer umiddelbar effekt på folks følelser, fordi den må fange oppmerksomheten din såpass fort, mener Feeley.
Prosjektet med Oslo Pilot vil gå over to år, med hovedfokus på å utforske visuelle kreasjoners rolle gjennom det dagligdagse. Kuratorene Eva González-Sancho og Per Gunnar Eeg-Tverbakk er blitt ansatt av Kulturetaten i Oslo kommune for å legge til rette for en fremtidig kunstbiennale i hovedstaden. De ønsker å gå bort ifra de typisk statiske utstillingene, og heller gå over på mer kreativt farvann når de presenterer kunstnerne sine.
Det gamle trehuset, som opprinnelig har stått på Hobøl, vil står ferdig for publikum 21. oktober. Kunstpiloten her er sunnmøringen Marianne Hekse, som i verkene sine er opptatt av vekslingen mellom by og land, og mellom vill natur og teknologi.
Søker ikke galleriene
Kunstprosjekter som sniker seg inn i folks hverdag er også hovedarbiedsfeltet til Kulturbyrået Mesén. Byrået består av en rekke kuratorer som tar på seg oppdrag i det offentlige rom. Daglig leder og kunstprodusent ved byrået, Vibeke Christensen, ser på det som en nødvendighet å tilføre bybildet kunst:
- Det er veldig mange som ikke søker gallerirommene, bare et lite dedikert publikum som er spesielt nysgjerrig og interessert, sier hun.
Videre forteller Christensen at offentlig kunst varierer. Det kan være alt fra en kort opptreden på 2 minutter, til et mer permanent verk som står utstilt. Slik vil det finnes noe som passer for alle.
Prosjekter "Rom for kunst"Kulturbyrået Mesèns utstilling på Oslo S ytre fasade. Foto: Trine Strøm Grebstad.
«Rom for kunst», utstillingen byrået har oppført på Oslo Sentralstasjon, er kanskje den folk i hovedstaden kjenner best til.
- Mange oppsøker ikke denne kunsten, de er bare på vei til et annet formål. Men siden det er såpass store formater får jo folk det med seg, sier hun.
Et annet prosjekt som har fått mye oppmerksomhet er «Mare Nostrum», italiensk for «Vårt Hav», som er et samarbeid gjort med Nobels Fredssenter. På en 60 meter lang vegg ved Rådhusplassen har kunstnerne Torunn Skjelland og Vigdis Fjellheim malt et bilde av havet, og verket er en kommentar til flyktningsituasjonen i Middelhavet. Se video HER.
- Dette vil kommunisere ut til nesten 80 000 mennesker hver dag. Prosjektet har også fått oppmerksomhet i New York Times og The Guardian. Nobels Fredssenter ønsket at verket skulle fremstå som modig, aktuelt og konfliktløsende. Da er disse kriteriene førende for hvordan vi kuraterer dette prosjektet, sier Christensen.
Fremtidsplaner
Både Oslo Pilot og Kulturbyrået Mesèn forteller at nye prosjekter er under produksjon. Sistnevnte avslører blant annet at de skal gjøre et prosjekt for Storebrand ved Karl Johans Gate om ikke lenge. Men arbeidet er foreløpig hemmelig, så mer informasjon slippes ikke før produksjonsdato nærmer seg.