Nordmenn logger av sosiale medier

Få vil innrømme det, men vi sjekker telefonen i gjennomsnitt 85 ganger hver dag. Nå kan trenden snu.

Kommer nordmenn til å logge av sosiale medier i 2016? Foto: Silje Lunde Krosby

En ny trend kan gjøre inntog i bruken av sosiale medier i år."JOMO" står for «the Joy Of Missing Out», og er et nytt fenomen for de fleste nordmenn. Det er en motreaksjon til det mer kjente "FOMO" som står for «the Fear Of Missing Out», altså frykten for å gå glipp av noe. "JOMO" betyr kort sagt at man skal logge seg av sosiale medier, legge vekk teknologien og være til stede i eget liv. Nå skal det med andre ord være greit å ikke være tilgjengelig hele tiden.

Timesvis på sosiale medier hver dag

Ifølge en undersøkelse gjort av Nottingham Trent University tilbringer vi totalt fem timer på sosiale medier hver dag. Det vil si en tredel av tiden vi er våkne iløpet av et døgn. De fleste vil nok si at de høye tallene ikke gjelder dem, men undersøkelsen viste faktisk at vi sjekker telefonen dobbelt så mange ganger som det vi egentlig tror.

Mange fordeler ved å logge av

Professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, mener det er to grunner til at folk i større grad ønsker å logge av sosiale medier.

– For det første har det blitt et slags statussymbol å ikke være tilgjengelig hele tiden. Det å kunne logge av har blitt et slags symbol på "coolness". Hovedgrunnen er nok at flere ønsker å få kontroll over livet igjen. Den tiden vi bruker på sosiale medier får vi lite mening av, og derfor velger mange å "skru av strømmen", sier han.

Tor W. Andreassen Professor Tor W. Andreassen, tror vi er i ferd med å stabilisere tidsbruken på sosiale medier. Foto: NHHAndreassen mener det er flere positive sider ved å legge bort sosiale medier.

– De voksne kommer tilbake inn i barnas liv. Mange unge savner psykisk tilstedeværelse fra foreldrene. I tillegg vil vi få mer tid til mellommenneskelige relasjoner. Unge kommuniserer mye gjennom "likes" og liknende, mens ved å logge av vil folk være mer tilstede. Slik oppnår man høyere sosial kapital, forteller han.

Teknologibruken stabiliseres

Tor W. Andreassen mener at tiden vi bruker på sosiale medier er i ferd med å stabilisere seg.

– Nå har bruken gått fra null til hundre på noen år. Før hadde man stasjonære datamaskiner, men fremveksten av smarttelefoner og nettbrett har ført til at alle har en datamaskin med seg hele tiden. Slik blir alle konstant tilgjengelige, men vi er nok i ferd med å normalisere oss nå, sier han.

Stikkord