Prisvinnende dirigent til Oslo Filharmonien

Stadig flere kvinner inntar scenen både i orkestrene og som dirigenter. Forrige uke ble Oslo Filharmonien ledet av den sørkoreanske dirigenten Han-Na Chang.

Chang dirigerer og forklarer orkesteret med en rolig og klar stemme. Foto: Mirjam Kirchhofer

Scenen i Oslo Konserthus er fylt av musikere som gjør sine instrumenterklare. Mellom seteradene står fiolinister og lytter seg frem til riktig tone.

Blåserne kommer fra sideinngangen og setter seg på plassene midt iorkesteret. Lyden av instrumenter som stemmes demper seg raskt i det den smalefiguren til Han-Na Chang kommer opp på scenen og tar sin plass pådirigentpodiet. Fiolinene løftes til haken og pianistens hender er klare tilsats.

Dirigenten på podiet, Han-Na Chang, kommer fra Suwon i Sør-Korea, og eren av få kvinner i yrket. Chang startet som cellist og vant som 11-åringførsteprisen i Rostropovich Internasjonal Cello Competition i 1994.

Ingrid RøynesdalAdministrerende direktør ved Oslo Filharmonien, Ingrid Røynesdal. Foto: PressefotoInternasjonalt anerkjent dirigent

Ingrid Røynesdal, administrerende direktør for Oslo Filharmonien, synes det er flott å få besøk av Han-Na Chang.

– Hun er en fantastisk musiker og har en karriere som vi har fulgt med på over lang tid, sier hun.

Chang har vunnet flere internasjonale priser for sine konsertutgivelserog hun har dirigert ledende orkestre over hele verden, blant annetFilharmonisk orkester i London og Qatar Filharmoniske orkester.

I 2013 var hunførste gjestedirigent ved Trondheim Symfoniorkester.

Salen i konserthuset er fylt med klangen fra en klarinettsolo som løperopp og ned skalaer i en voldsom fart. Hårfine harmonier fra blåsere og strykereavbrytes av Chang sin stemme og det blir raskt stille i salen.

– Ja, vet du hva- veldig bra. Perkusjon- ikke kom inn for tidlig. Den siste er.. Da-da-da-da.

Chang henvender seg til første-fiolinisten: – Strykere, litt mindre. Alle disse akkordene, mye mykere. Fra 13., takk.

Jevnere fordeling i orkestrene

Yrket som orkesterdirigent hartradisjonelt vært dominert av menn og det er fortsatt fleremannlige enn kvinnelige dirigenter. Men direktør Ingrid Røynesdal mener atdette ikke preger hele bransjen  på samme måte lenger og påpeker at kvinnenestadig får mer plass i orkestrene.

– Man ser at orkestrene rundt omkring i verden har flere og flerekvinner, og blant solistene tror jeg det nå er like mange kvinner som menn. Deter flere som har begynt å påpeke at man etter hvert kommer til å etterlyse mennfordi det er så mange utrolig flinke jenter, sier Røyesdal.

Konservativ bransje

Professor ved NorgesMusikkhøgskole, Ole Kristian Ruud, mener det blir interessant å følge med påhva som skjer fremover. Han er enige i Røynesdals spådom om kvinnenes fremtid iorkestrene, men mener at det vil ta tid.

Ole Kristian RuudDet har lenge vært en større andel kvinner blant kordirigenter, sammenliknet med orkesterdirgenter. Nå har det begynt endre seg, mener musikkprofessor Ole Kristian Ruud. Foto: Lars Igesund– Vi har alltid vært litt sent ute innenfor orkesterledelse ogdireksjon, men det kommer.

Operasjef Per Boye Hansen sa til Aftenposten inovember at man har merket en tydelig økning av kvinnelige dirigenter de sisteårene og at det er på tide at de kommer mer frem i lyset.

– Den klassiske musikkverdenen har vært ganske konservativ og liggetlitt etter lenge, men kvinner ser nå at de slipper til i dirigentyrket og vågerdermed å ta den veien. Jeg tror det er godt for alle at det nå endelig stårflere kvinner foran orkesteret, sier Hansen.

Saken fortsetter under videoen

Få kvinner på dirigentstudiet

Norges Musikkhøgskole begynte å tilby dirigentutdannelse på bachelor-og masternivå i 2011. Professor ved skolen, Ole Kristian Ruud, forteller at detfortsatt er flest gutter som søker på dirigentyrket.

– Det har skjedd mye de siste årene og det harbegynt å snu. Men jeg tror det først må skje en forandring i selvegrunnutdanningen og at det deretter vil gjenspeile seg i dirigentyrket.

I dag er det kun toav ni som er kvinner i bachelorprogrammet. På masternivå er det ingen. Ruud påpeker at det er flere kvinnersom tar direksjon som valgfag og på den måten snuser litt på faget.

– Det blir flere og flere kvinner og de er like begavede som gutta. Det er sterke og svake sider både innad hosguttene og hos jentene, noe som alle mennesker jo har, påpeker Ruud.

Hittil er det kun to norske kvinner som har tatt mastergraden idireksjon i Norge.

Han-Na ChangHan-Na Chang sitter under hele øvelsen. Men etter over en time med intens konsentrasjon, pipler svetten frem. Foto: Mirjam KirchhoferChang leder orkesteret videre gjennom øvingsøkten.Alle toner og rytmer skal finstemmes. I nakken glinser svetten og hendenedanser mykt i luften.

I morgen kveld leder Han-Na Chang Oslo Filharmoniens fremførelse avTsjaikovskijs 5. Symfoni på Oslo Konserthus.

Dagen etter dirigerer hun i tillegg en klarinettkonsert skrevet avBjørn Kruse, professor ved Norges Musikkhøgskole. Han-Na Chang var dessverreikke tilgjengelig for kommentar.

Stikkord