Utforsker det åndelige

Spellemannsvinner Susanna Wallumrød gir ut et 22 låter langt konseptalbum om åndelighet.

Susanna har samarbeidet med John Paul Jones fra Led Zeppelin alternativ country-ikonet Bonnie “Prince” Billy, men holder seg ikke for god til å ha releasekonserten for “Triangle” på lille Mono i Pløens gate. Foto: Erik Johan Egenes

Knappe seks måneder etter at albumets død ble diskutert opp, ned og i mente, gir Spellemannsvinneren Susanna Wallumrød seg ut på en reise som varer gjennom 22 låter og 70 minutter, ulikt noe annet hun tidligere har gitt ut.

– Mye skiller ”Triangle” fra tidligere utgivelser, for eksempel at det er et konseptalbum med et overhengende tema; åndelighet. Det er også mitt lengste, og jeg har jobbet mye alene denne gangen, sier Susanna.

For nå heter hun bare Susanna – ikke Susanna and the Magical Orchestra, ikke Susanna Wallumrød. Mononymet gir musikken et personlig slør.

– Jeg har jobbet mye alene denne gangen. Jeg har spilt, arrangert, innspilt og produsert store deler av albumet selv, påpeker hun.

Samtidig har hun med seg en fargerik bukett fra hele spekteret av det norske eksperimentelle jazzmiljøet: Heida Mobeck og Anja Lauvdal fra Broen og Skadedyr, og Helge Sten fra Deathprod. Disse varmet opp for støyrockgigantene Swans på deres siste konsert i Oslo.

– De 22 låtene på ”Triangle” fordeles over en total lengde på 70 minutter. Hvorfor så lang, Susanna?

– Jeg hadde mye på hjertet denne gangen. Også ønsket jeg å utfordre både låt-formatet og album-formatet, og bruke musikken min til å bryte noen konvensjoner rundt hva en utgivelse kan være. 

På tross av hennes lange fartstid, Spellemannspris og unison kritikerhyllest, overlater ikke Susanna styringen til suksessen, slik mange gjerne gjør når forespørslene fra plateselskap begynner å hagle inn. Hun gir ut alle platene selv gjennom den lille etiketten Susanna Sonata – inkludert monumentale ”Triangle”.

Hva er fordelen med å gi ut selv?

– Det er en herlig frihetsfølelese å kunne gi ut musikken min selv, og være involvert i alle ledd av prosessen. Men det er selvsagt også enormt mye arbeid, ansvar og stress med det. Jeg kunne aldri startet et plateselskap uten å ha den erfaringen jeg har med å utgi musikken min på selskaper som Rune Grammofon, Grappa Musikkforlag og tyske ECM Records. Jeg trenger nettverket mitt derfra, sier Susanna.

Susanna er ikke bare ambisiøs med musikken. Susanna Sonata-plateselskapet huser foreløpig i hovedsak hennes egne utgivelser, men det ser hun gjerne at endrer seg.

– Jeg håper at Susanna Sonata på sikt skal kunne bli en større plattform for flere enn meg, avslutter hun.

Stikkord