Leksehjelp mot utenforskap: — Utdanning er en trygg vei

Hver tirsdag arrangeres det leksehjelp på Deichman Holmlia. Ikke bare får barna hjelp til det faglige, men sammen skaper de en sosial og trygg arena.

Tre gutter sitter ved et bord og gjør lekser sammen med lederen av leksehjelp.

Haider, Younes og Youssef får hjelp med leksene.

Leder av leksehjelpen Mah-Rukh Jamshaid (21) forteller at leksehjelpen er viktig for barna, også for å få dem til å velge riktig vei i livet. Jamshaid begynte selv på leksehjelp for noen år siden. Da den daværende lederen måtte slutte, fikk hun spørsmål om å ta over. Nå har hun ledet leksehjelpen i tre år.

Mah-Rukh hjelper Selma og Maham med leksene. På Leksehjelpen får de også mat.

En kvinne står ved et bord og hjelper to barn med leksene mens de to barna spiser mat.
Mah-Rukh hjelper Selma og Maham med leksene. På Leksehjelpen får de også mat.

Barna takker henne

Lederen synes det er fint å se at barna interesserer seg for skolen. Selv studerer hun til å bli tannlege.

I årene etter barna har gått på leksehjelp møter de Ma-Rukh Jamshaid og takker henne for hjelpen de har fått. Flere av dem har kommet inn på høyere utdanning. Noen av de har til og med kommet inn på studier med over fem i snitt. Det er flere som har kommet inn på Informatikk studiumet ved UiO forteller 21-åringen.

Utdanning er en veldig trygg vei. Det er fint å gi muligheten til barn fra Holmlia som trenger litt ekstra støtte, sier Jamshaid.

De kriminelle miljøene på Holmlia retter seg ofte mot barn og unge.

— Et av våre formål er å oppholde dem med noe annet etter skoletid. Vi vil lære barna at vi er her for dem, vi stiller opp og de kan komme hit, Sier Jamshaid.

Viktig å mestre

Prisvinnende prosjektleder Mette Tollefsen har stort fokus på barn og unge. Hun mener det er viktig å mestre. Tollefsen ledet prosjektet “storbybarn”, et prosjekt med fokus på barn og unge, som har samarbeidet med bydel Søndre Nordstrand.

En dame poserer foran en vegg, det henger et bilde bak henne. Hun står oppreist og smiler lunt.
Mette Tollefsen, prosjektleder for "Storbybarn", mener det er viktig at alle barn har like muligheter.

Å mestre er en viktig faktor for at barn skal trives på skolen. Det er også viktig for motivasjonen. Denne mestringen skapes på møteplasser som leksehjelpen Deichman arrangerer.

— Det er viktig å lage møteplasser som sørger for mestring og gode opplevelser, sier Tollefsen.

Hun legger til at det er viktig å lage gode støttestrukturer rundt barna og at nettopp disse møteplassene kan være strukturen disse barna trenger. Bydel Søndre Nordstrand er en flerkulturell bydel. Dette betyr at foreldre ikke alltid har mulighet til å hjelpe barna med lekser.

— Nettopp derfor er det særlig viktig med leksehjelp her, forteller Tollefsen.

Selma 9 år sitter i en bokhylle og smiler.
Selma Mounji (9) har fått nye venner på leksehjelp. Noen kjente hun litt fra før av.

Sosial Arena

Leksehjelpen er også en sosial arena. Hit kommer barn og unge fra ulike områder i bydelen. Jamshaid forteller at dette er en arena hvor de ser hverandre og skaper et læringsmiljø.

Selma forteller at leksehjelpen både er sosial og motiverende.

— Vennene mine støtter meg her og det er gøy å gjøre lekser med venner, ikke alene. Sier Selma (9)