Krystallbølgen og dens tilhengere

Krystaller trender på sosiale medier. Mange finner håp og hjelp i de skinnende, små, sublime steinene.

mange fargerike krystallsteiner
Krystallene har forskjellige former og farger.

Duften av eteriske oljer svever i luften rundt de røde murveggene og sollyset reflekteres av de mange krystallbitene som ligger på bordet. Om man kikker ned på bordet med krystaller blir man litt blendet. 

Nesten som månen gjengir de små fluorittbitene et lyseblått lys idet sola treffer dem. 

en dame med kort mørkeblondt hår som ser til siden
Julie Prytz Wasshaug jobber på Lille Arkana som har stort utvalg av krystaller. Foto: Unstad Photography

Idet man entreer lokalet høres tonen av pianoklaver som en etter en settes sammen til en klassisk melodi. Bak disken på krystallbutikken sitter Julie Prytz Wasshaug og smiler svakt.

Med senkede skuldre og fokusert blikk prøver hun å håndtere dagens bestillinger fra nettsiden til krystallbutikken.

Selv var hun tidligere fremmed for krystallverden, men jobben introduserte henne til, som hun selv kaller det, ett nytt univers. Nå har hun jobbet mye med krystaller og synes at de er spennende. 

–  Krystaller er vakre å se på, men de har også energi og egenskaper. Det kan være et fint lite verktøy som kan hjelpe deg med å få det bedre med deg selv, sier Wasshaug. 

Krystallklar trend 

Samling og bruk av krystaller er ikke ett nytt fenomen. For alternativ behandling med krystaller som blant annet skal gi mer energi eller konsentrasjon, har lenge vært i bruk blant religiøse, spirituelle og nyåndelige grupper. I tillegg har fenomenet vært en trend som kom og gikk flere ganger gjennom årene. 

Under koronapandemien har fenomenet blitt populært blant mange flere, spesielt unge, menneskegrupper. Takket være appene Instagram og Tiktok, og hashtager som #witchtok og #crystalstiktok

mobiltelefon med tiltok
Det er mange videoer under krystalhashtagene på TikTok. Foto:Wiktoria Trembasiewicz

På en lys skjerm vises en høylytt video med enda en tiktoksang som ved hjelp av appen har havnet på topp 100-listen. I videoen synes en stor, rosa krystallbit, sammen med tre tekstbokser som hver beskriver en helsemessig funksjon den rosa steinen byr på. 

Wasshaug nevner at hun har sett en endring i kundebasen gjennom sin tid på krystallbutikken.

– Når jeg startet å jobbe her for ett par år siden var det helt klart flest kunder som var godt voksne. For å si det sånn 40-45 pluss. Det var dem vi også siktet mest mot, mimrer Wasshaug. 

Hun ser definitivt en endring i hvem som former hovedkundegruppen. Nå er det minst like mange unge folk som besøker butikken. Wasshaug anslår at kundegruppen er nå like godt representert blant unge mennesker på 15 til 30 år.

– Det tror jeg har veldig mye med sosiale medier å gjøre. At krystaller, astrologi og tarot har blitt veldig trendy, sier Wasshaug. 

En som sier seg enig i teorien om sosiale mediers påvirkning på krystallbrukerbasen er Poly Leschbarnkle. En lav, eldre dame som har en lavenderaktig duft hengende i lufta rundt henne, nesten som om hun hadde en sky av røkelsesrøyk over seg til enhver tid. 

krystaller forskjellige fargerike steiner i en vedskål
Krystallene er ikke bare vakre å se på, de sies å ha energi og spesielle egenskaper. Foto: Wiktoria Trembasiewcz

Leschbarnkle har prøvd ut det meste innenfor det spirituelle spekteret, men krystaller har hun neppe tro på.

Hun og mannen jobber sammen i butikken Scorpius på Grünerløkka. De tilbyr også et lite utvalg av krystaller. Leschbarnkle sier at de som spør om krystallene er ofte barn som har hørt om det på sosiale medier. 

– Kanskje dagens barn har mange bekymringer og håper at krystallene vil hjelpe dem, de ser andre bruke krystaller på Tiktok og sier at de hjelper, resonnerer hun. 

Samler profiler og mennesker bak de

Krystallkulturen spres på sosiale medier og danner et eget miljø for krystallbrukerne. Det innebærer medlemsrike Facebookgrupper for kjøp og salg av krystaller, og informasjon om de forskjellige krystallformene. 

Samtidig er det mange som prater sammen om de forskjellige krystallene i kommentarfeltet på Tiktok. Noen møtes for å dra på handleturer i hovedstadens flere krystallbutikker. 

Blant de rundt 2000 medlemmene på den mest populære krystallgruppen på Facebook, er 21 år gamle Linnea Bakke. Hun mimrer om da hun sel dro inn til hovedstaden for å se på og kjøpe krystaller med en venninne. I dag bor hun i storbyen, men turene til krystallbutikker er hun ferdig med.

Fra funksjonellt til pynt

Tidlig i pandemien utviklet Bakke interessen for krystaller. Hun beskriver seg selv som en vanlig ung dame som i likhet med mange andre er lett påvirket av sosiale medier og åpen for å prøve ut ting. 

Den høye, atletiske jenta sitter i treningstøy klar for kveldens økt. Hun blander ut hvitt pulver i vannglasset. Det danner oransjeaktig væske, som skal gi henne energien hun trenger for økta. 

Bakke har samlet på en del forskjellige varianter av de små, fargerike blanke steinene. Blant annet har hun kjøpt amazonitt som ble anbefalt for stjernetegnet hennes tvillingene av en bruker på Tiktok.  Den skulle angivelig begrense impulsiviteten som stjernetegnet karakteriseres med. 

Hun har kjøpt rundt 20 krystaller, antar hun. Hun påstår at krystallene blant annet ga henne en følelse av ro. Men argumenterer for at det også kunne ha vært en placeboeffekt. 

– Man blir jo fortalt at krystallen skal virke på en bestemt måte, så når man står der med den i hånda, innbilder man seg kanskje at den faktisk virker som den skal, resonnerer Bakke. 

Krystallenes viktigste funksjon nå er den visuelle. Knappe to år etter at hun startet å samle på krystallene, har interessen visnet. Mye fordi effekten av krystaller ikke var merkbar. 

De solreflekterende steinene pynter vinduskarmen hjemme i Hokksund. De eneste krystallgjenstandene Bakke har med til den nye hybelen i Oslo er gua-shaen og ansiktsrolleren laget av rosenkvartskrystall. 

Hun er interessert i hudpleie og har sett på Tiktok, eller tikkern som hun selv kaller det, at massasjekrystallene bidrar til å massere inn kremer og forme huden rundt kinnbeina. 

Bakke viser frem verktøyet som brukes til å massere ansiktet. Hun drar den trekantede, tynne rosa krystallbiten smidig langs kinnet og opp mot øret. Den harde krystalltrekanten kontrasterer den myke huden den presses mot. 

en trekantet rosa krystallbit som presses mot en kjeve
Gua-sha brukes til å massere ansiktet og er laget av rosenkvartsstein. Foto: Wiktoria Trembasiewicz

Motsetninger tiltrekker hverandre

På en annen butikk i Oslo sentrum erstattes lukten av eteriske oljer med sterk røkelseslukt. Det dempede lyset fra saltlampene gir lokalet en koselig atmosfære. De store krystallignende saltklumpene gjør også noe med lufta inne i butikken

Fra gaten utenfor kommer lyden av en trikk. Høylytt lyd av det blå metallkjøretøyet som skjelvende beveger seg langs skinnene, kjent for alle osloboere.

Inne i butikken er det et langt bord med små vedbokser fylt med de skinnende krystallene. Nesten som en regnbue ligger de mange fargerike krystallene på rad. 

Det kommer inn to unge jenter. Den ene er høy og slank. Hun har blondt hår til skuldrene og en stor sort kåpe som får henne til å ligne på en Matrix-karakter. 

Den andre er lavere og har kort, krøllete, mørkerødt hår. Til kontrast for den sorte kåpen har hun på en rosa genser med røde striper, og rosa bukser. De to jentene som virker som motsetninger av hverandre går hånd i hånd. 

Matrixjenta bøyer seg over bordet med krystaller. En blank stein virker å tiltrekke oppmerksomheten hennes. Steinen er rosa og hvit, med marmormønster.

Den ser ut som om noen sølte melk opp i en jordbærlitago og fanget det inn i en hard gjennomsiktig form.

Ved andre enden av bordet står venninen i rosa. Ironisk nok har hun fått øye på en mørk, nesten sort krystall. De to jentene virker å ha funnet hverandre i krystallene. Matrixjenten kjøper den rosa rosenkvartsen og rosajenten kjøper den sorte shungitten. 

bokser med krystaller på hyller på en vegg
Krystallene finnes i mange former og farger. Foto: Wiktoria Trembasiewicz

Ikke ny til krystallverden

En til som bruker krystaller er 59 år gamle Anne Eie. Hun tilhører en gruppe på Facebook der det daglig publiseres informasjon om diverse krystaller og deres funksjoner. 

en smilende dame med kort brunt hår og hvit skjorte
Anne Eie har brukt krystaller i mange år. Foto: Privat

Hun er ikke ny til krystallverden og har samlet på de blanke små gjenstandene lenge før det ble trendy. Krystallkolleksjonen hjemme i Alsvik inneholder over femti krystallbiter, store og små.

Eie forteller at hun gikk fra å være veldig nevrotisk til å bli mer avslappet og positiv. Hun har også fått et mye sunnere forhold til jobben sin.

Forandringen skyldes krystallene, spesielt det dypblå kobbermineralet Azurite. Den rolige og myke stemmen hennes er en bekreftende faktor på den fredfulle tilstedeværelsen til Eie. 

Hun har en lang karriere som servitrise bak seg. Hun innrømmer at jobben har ofte vært krevende og at hun for tjue år siden holdt på å møtte veggen. 

– Jeg ble rett og slett utbrent og deprimert. Det blir ofte sånn når man holder på i altfor høyt tempo over lengre perioder, sier Eie. 

I leten etter en løsning på problemene sine, ble hun tipset av en vennine om å prøve krystaller og meditasjon av venninnen. 

– Jeg må innrømme at jeg først var litt skeptisk, men samtidig tenkte jeg at det ikke kunne skade å prøve det ut. Jeg er glad jeg ga det en sjanse, sier Eie smilende. 

I dag kan hun ikke tenke seg hva hun hadde gjort uten de små, harde hjelpemidlene hennes. 

Pseudovitenskap

Til tross for at troen på krystaller ekspanderer på sosiale medier, er det fortsatt flere som er skeptiske til steinenes virkekraft og har fordommer mot de som bruker krystallene. 

Wasshaug tror at skepsisen til krystaller kan forekomme på grunn av mangel på vitenskapelige bevis på deres virkning. 

– Noen mennesker trenger å kunne rasjonalisere eller vitenskapelig bevise effekten av krystaller for at de skal ha noe verdi for dem. Det er greit. Det er til syvende og sist opp til enhver, konkluderer Wasshaug. 

blå krystaller, små steiner, i en skål
De blå krystallene er ekstra synlige. Foto: Wiktoria Trembasiewcz

Krystallene sies å ha spesielle egenskaper, men det stemmer ikke ifølge ekspertene. I 2019 uttalte geologen Nanna Rosing-Schow og geologi professoren Henning Dypvik seg til MinMote . Begge sa at krystaller ikke har kreftene eller effektene de tilskrives på sosiale medier. 

– Vi betrakter det som pseudovitenskap, altså falsk vitenskap. Steinene har ingen helbredende effekt, sier Rosing-Show til MinMote. 

Eie er uenig i påstanden. Hun sier at hun vet at hun har merket resultater av krystallbruken. Hun trenger ikke vitenskapelige bevis på krystallenes virkning, når hun selv har erfart den, sier hun. 

Bakke sier at hun skjønner at folk fortsatt opplever at krystallene hjelper, til tross for at det vitenskapelig ikke kan bevises. 

– Jeg tror at mye av effekten folk opplever er basert på tro og håp, runder hun av. 

Stikkord