- Sikker på at jeg vil bli styrtrik

Designstudent Arely Carrasco Sánchez (21) har kastet seg inn i det raskt voksende app-markedet i Mexico. Dette tror hun er en sikker vei til å bli millionær.

App-linjen ved skolen Tec de Monterrey i Mexico by er den første av sitt slag. Foto: Lily Marcela Gundersen

Meksikanske Arely Carrasco Sánchez (21) stirrer på dataskjermen med en kroket rygg, mens hun rister rastløst på det høyre beinet sitt under pulten. 21-åringen studerer sitt siste semester med industridesign ved den splitter nye app-skolen Tecnológico de Monterrey i Mexico by.

– Først skal jeg få en praksisplass i et stort selskap, som Microsoft eller Apple, så skal jeg jobbe meg videre opp derfra. Når jeg spart opp nok egenkapital, kanskje om ett til to år, skal jeg starte for meg selv og designe apps, sier studenten til Journalen.

Sánchez har løftet blikket opp fra PC-skjermen. Hun smiler selvsikkert.

– Det er ikke vanskelig å tjene seg veldig rik på dette så lenge du satser og jobber hardt. Slik jeg ser det er markedet i Mexico enormt voksende og fullt av muligheter. Jeg er sikker på at jeg vil bli styrtrik på å designe apps om et par år, sier 21-åringen.

Juan Carlos Michel Martínez (t.v.) viser sin tidligere professor Dr. Victor de la Cueva Hernandez appen han har hatt stor suksess med kort etter han ble ferdig med studiene. Foto: Lily Marcela Gundersen

Flere suksess-historier

Campuset på avdelingen for teknologi og design i Mexico by er fylt med rikmannssønner og -døtre, store, gamle bygninger, statuer og grønne hager. Universitetet ble bygget for 70 år siden, men app-linjen er kun tre år gammel.

Som de første i landet startet administrerende direktør Martín Molina Espinosa og førsteamanuensis Victor de la Cueva Hernandez å lære studenter hvordan de skal lage apps. Det har allerede resultert i flere suksess-historier.

Juan Carlos Michel Martínez fullførte app-skolen for ett år siden. Nå har han startet firmaet Kaitensoft som leverer applikasjoner til en rekke små amerikanske og meksikanske bedrifter, hvor kundene kan gå inn på appen og kjøpe produkter i et spesialisert design.

– Selskapet går så det suser. Satser man hardt, er det ikke vanskelig å jobbe med apps, sier Martínez til Journalen.

Dette bekrefter også administrerende direktør Espinosa.

– Alle studentene som har gått her har fått jobb etter studiene. Vi har for tiden også to studenter som holder på med apper vi tror vil bli veldig populære, sier Espinosa.

Juan Carlos Michel Martínez, direktør i firmaet Kaitensoft, som designer apps til små bedrifter diskuterer fremdriften med sjefsdesigner Felipe Arturo González Lamadrid på kontoret deres i Mexico by. Foto: Lily Marcela Gundersen

– Må ha en god idé

Ifølge professorene vokser app-industrien i Mexico kraftig, selv om det fortsatt er veldig ungt og ikke kan måle seg med de største markedene i internasjonal sammenheng.

Hvert semester velger Espinosa og Hernandez ut én av appene som er laget ved skolen og sender den til evaluering til Apple eller Android. Selv som flere av applikasjonene som har blitt utviklet ved universitetet har gjort suksess, vil ikke de to professorene ta på seg all æren for det.

– Vi lærer kun bort det tekniske, men for å virkelig lykkes må studentene ha en god idé. Ofte går det ikke helt som planlagt, men det er viktig å ikke gi opp og å prøve igjen. Det er som sagt en veldig ung industri, og vi oppfordrer studentene til å ikke miste motet selv om appen deres ikke kommer gjennom nåløyet, sier Espinosa.

Han tror det er viktig at de som lager apper i Mexico utnytter seg av mulighetene i det voksende markedet i Latin-Amerika og den stadig økende andelen spansktalende brukere. Foreløpig har kun en liten prosentandel av den meksikanske befolkningen smarttelefoner, men Espinosa tror det kun er spørsmål om tid før flere og flere vil benytte seg av applikasjoner.

 

 

Bekjemper korrupsjon

med smarttelefoner

Mens skismørings-app og spillet Wordfeud er blant de mest populære appene i Norge, har antikorrupsjons-appen Anti Mordidas slått an i Mexico.

Tilrettelagt for web: Lily Marcela Gundersen og Tuva Bønke Grønning

En undersøkelse publisert i USA viser at 85 prosent av bestikkelser i Mexico ble innkrevd av personer som har en tilknytning til myndighetene, og at nesten halvparten ble innkrevd av politiet.

Det bestemte selskapet Futuro Móvil seg for å gjøre noe med. Å måtte betale obligatoriske bestikkelser, «mordidas», bekjempes nå med smarttelefoner.

– Ettersom korrupsjon er et stort problem i Mexico, ønsket vi å hjelpe bilførere, som ikke kjenner sine rettigheter og plikter og ofte blir overrasket av politiet.

– Vi ønsker å gi brukerne et våpen

Appen viser sjåfører i Mexico by hva de skal gjøre når politiet krever penger av dem. Ofte forlanger politiet penger på stedet mot at de slipper trafikkbøter eller å for eksempel ringe tauebilen.

– Vi ønsker å gi brukerne et våpen som gjør at de ikke føler seg så hjelpeløse i disse situasjonene, sier Daniel Martinez Landeros i Futuro Móvil, som har vært med på å lage applikasjonen.

Over 10.000 personer lastet ned appen, som koster rundt ti kroner, i løpet av de tre første månedene etter den ble lansert.

Første selskapet inn på Apple Store

Selskapet Futuro Móvil var det første selskapet i Mexico som fikk en applikasjon inn på Apple Store.

De utviklet en salgs-app for den japanske bilprodusenten Nissan og deres luksus-merke Infiniti.

– Det har vært så vellykket å selge bilene gjennom denne iPad-plattformen at Nissan-sjefen har sagt at de vil prøve å gjennomføre dette i USA også, sier Karen Martinez, produktutvikler i Futuro Móvil.

The Wall Street Journal skrev om appen for bare et par måneder siden. 230 forhandlere i Mexico benytter seg allerede av appen.