Vegvesenet bommer med 2,5 milliarder

Prislappen på store veiprosjekter ender som regel aldri som planlagt. Gjennom ti år har de norske veiprosjektene blitt 2,5 milliarder kroner dyrere enn Vegvesenet trodde.

Vegvesenets kostnadsanslag er ofte feil. Foto: Flickr/PeterFisken

Journalen har sett nærmere på 18 store ferdigstilte veiprosjekter fra 2004 og frem til i dag. Til sammen kostet disse veiene over 23 milliarder kroner.

Kun ett av disse prosjektene endte opp med totalkostnaden Stortinget hadde vedtatt. Eller for å være mer presis: Dette prosjektet bommet bare med én million kroner.

Halvparten av veiprosjektene ble dyrere enn planlagt, mens de resterende ble billigere.

De ni veiprosjektene som gikk over budsjett utgjør en samlet bom på 1 423 millioner kroner. Prosjektene som gikk motsatt vei, altså under budsjett, sørget for en total innsparelse på 1 228 millioner kroner. Dette gir en samlet budsjettsprekk på 195 millioner kroner.

 


18 store veiprosjekter i Norge

Dette kartet tar utgangspunkt i stortingsvedtak og de siste tallene fra Vegvesenets årsrapporter. På den måten kommer tallene fra en felles kilde, og det blir mulig å sammenligne dem.

Prosjektenes individuelle hjemmesider presenterer også egne tall, men disse er ikke alltid pålitelige.

Les mer: Veiprosjekter ender i tallkaos

For noen av veiene i kartet ovenfor renner regningene stadig inn. En pågående rettssak er grunnen til at E6 Svingenskogen-Åsgård, fem år etter den ble åpnet, ennå ikke kan si med sikkerhet hva den endelige kostnaden vil bli.

- Det er vanlig at det går omtrent tre år før man kan presentere en endelig kostnad, sier prosjektøkonom i Vegvesenet Lars Erik Holmsen.

Les mer: Vet ikke hva prosjektet kostet

Tiår med bom

Årlige samledokumenter laget av Vegvesenet mellom 2001 og 2010 viser at samtlige norske veiprosjekter i snitt har kostet 3,5 prosent mer enn planlagt.

Dette betyr at veibygging gjennom ti år har kostet samfunnet 2,46 milliarder mer enn det skulle.

Tallet er funnet ved regne hvert års kostnadssprekk om til lik 2012-kroneverdi, for å så summere dem sammen.

Slik bommer de år etter år:

KostnadsbomGjennom ti år bommer Vegvesenet med milliarder. Grafikk: Maren Løhre
(Klikk på toppbildet for å se større grafikk).

Sliter med eget verktøy

Også før tusenårsskiftet var det et problem at veier kostet mer enn Vegvesenet trodde de skulle. Dette ønsket Veidirektoratet da å gjøre noe med, og én ting de gjorde var å opprette Kostnadsbanken. Men som diagrammet viser har ikke dette verktøyet bidratt til å gjøre beregningingene mer treffsikre. Kostnadsbanken har fra starten slitt med manglende rapportering fra prosjekt- og byggeledere.

Les mer: Tar ikke vare på erfaringene

Planleggingen er viktig

For at et veiprosjekt skal kunne holde seg til budsjett er man avhengig av god planlegging og en dose flaks. Nettopp unøyaktig planlegging var én av grunnene til at veiprosjektet på E16 fra Wøyen til Bjørum gikk 300 millioner over budsjett.

- Jeg kan vel si at planleggingen ble noe overfladisk. Jeg er ikke fornøyd med prosjektet, ettersom vi støtte på så mange problemer, sier prosjektleder for strekningen, Knut Gløersen.

Les mer: Derfor gikk alt galt for E16 ved Sandvika

- Aldri to streker under svaret

Stortingspolitiker Halgeir Langeland (SV) mener politikere må kunne forvente at kostnadsanslagene er riktige.

- Det er jo derfor vi vil ha dem, sier han.

Forsker Torbjørn Aass er tilknyttet Concept-programmet ved Norsk teknisk-naturvinteskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I tre år har han studert kostnadsoverslag, og konkluderer med at prosjekter oftest blir dyrere enn planlagt.

Les mer:- Politikerne har urealistiske forventninger til kostnadsanslag

Aas forteller at målet for forskningen er å forbedre metoden som brukes til å beregne kostnader slik at man får mer nøyaktige anslag. Likevel legger han til:

- Anslag kan aldri ha to streker under svaret. Man må akseptere at det finnes usikkerhet.

Godkjenner likevel

At et prosjekt går på en kostnadssmell hindrer ikke prosjekter allverdens. Politikere er nemlig veldig sjenerøse med å innvilge kostnadsøkninger til påbegynte prosjekter.

- Ingen påbegynte vegprosjekter er blitt stoppet i Stortinget på grunn av kostnadsendringer, bekrefter seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, Edvard Andersen.

Dermed er det viktigste å få et prosjekt i gang - Så lenge det er påbegynt, blir det fullført - uansett pris.

Les mer: Godkjenner alle kostnadssprekker

Det lykkes ikke Journalen å komme i kontakt med Vegvesenet 18. mars.