Det er det foreløpige utslippstallet for 2012. Norges egentlige utslipp er langt høyere. 52,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter

Ifølge de foreløpige offisielle tallene hadde Norge i fjor et utslipp på 52,9 millioner tonn klimagasser, det er langt fra det riktige tallet. Foto: Simen Næss Hagen

Ifølge foreløpige tall fra Statistisk Sentralbyrå hadde Norge i fjor et utslipp på 52,9 millioner tonn klimagasser.

Slik var utslippene i fjor fordelt på kilde.

Variasjoner i økonomien, temperatur og forholdet mellom olje- og strømpris gjør at utslippene av CO2 varierer en del fra år til år.

Utslippene økte betydelig fra 1990 til 2007, men gikk ned i 2008 og 2009. Dette kan sees i sammenheng med finanskrisen. Utslippene gikk så opp igjen i 2010, før de igjen falt både i 2011 og 2012. 

Men selv om det finnes naturlige svingninger i CO2-utslippet, er det en ting som er konstant.: Norge slipper ut langt mer enn vi rapporterer inn, og vi påvirker miljøet mer enn vi kanskje tror.

Tallenes tale

Antall utenlandsreiser per nordmann stiger til himmels. I fjor fløy vi 20 prosent mer enn året før. Vi drar stadig oftere til utlandet, men ingen har ansvar for utslippene til norske fly i internasjonalt luftrom.

Offisielt står innenlandsreiser med fly for 2,6 prosent av totalutslippene i Norge. Dersom man tar med internasjonale reiser i regnestykket er tallet 7,5 prosent, viser studier fra NTNU.

Ifølge klimaforsker ved senter for klimaforskning CICERO, Borgar Aamaas, kan dette tallet ganges med to.

– Når et fly flyr høyt oppe i atmosfæren, så danner det kondensstriper. Disse blir værende i himmelen i flere timer og fører til kraftig oppvarming der og da. Dette har den samme klimaeffekten som CO2. Klimaeffekten fra fly er egentlig det dobbelt av det vi tror, sier Aamaas

Ifølge de offisielle tallene slipper Norge ut tre millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig i flytrafikken, men om et fly tar av i Oslo og lander i London er det ingen CO2-avgift på det. Ingen har ansvaret.

Les mer om de egentlige utslippene fra norske fly her.

.NI SKIP I UKA.jpgGODSTRANSPORT: Utslippene fra godstransporten er ifølge de offisielle tallen 2,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Til de to containerterminalene kommer det ni containerskip i uka. Til sammen lastes det årlig rundt 125 000 containere. Foto: Caroline Lauritzen

Godstransporten

De offisielle tallene fra Statistisk Sentralbyrå viser at det i 2011 ble sluppet ut 2,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter fra godstransporten i Norge.

Det finnes mange feilkilder som gjør at disse tallene ikke er korrekte. For det første inkluderer de busser, og det finnes derfor ingen tall som kan si noe om kun godstransporten.

For det andre er grunnlaget for tallet drivstoffsalget.

- Ettersom vi har høye drivstoffpriser i Norge, kan det være mange lastebiler som tanker på utenlandsturer til for eksempel Sverige. Det gjør at de reelle utslippene kan være høyere enn statistikken viser, sier forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Inger Beate Hovi.

Utslippene fra godstransporten i Norge er i hovedsak satt sammen av tre ulike faktorer:

  • Utslipp fra norskregistrerte lastebiler i Norge
  • Utslipp fra utenlandske lastebiler i Norge
  • Utslipp fra norskregistrerte lastebiler utenlands.

- Statistikken får ikke med seg hva norske kjøretøy slipper ut i utlandet, men den inneholder utenlandskregistrerte kjøretøy i Norge. Vi har gjort undersøkelser som tyder på at norske lastebiler kjører omtrent like mye i utlandet som utenlandske kjører i Norge, og dermed blir totaltallet for Norge ganske riktig, sier Nina Holmengen i Statistisk sentralbyrå.

Les mer om de egentlige utslippene fra godstransporten her.

MANGE SOM PENDLER.jpgFor at kollektivtransporten skal være en miljøgevinst kontra å bruke egen bil, må både buss, fly, ferje og tog fylles opp til det fulle. Kollektivselskapene oppgir utslipp per passasjerkilometer, men det betyr ikke at kjøretøyet slipper ut mindre klimagasser om færre benytter seg av tilbudet.Kollektivtrafikken

Selv om kollektivtransporten opererer med lave CO2-utslipp per passasjerkilometer, er de reelle utslippene vesentlig mye høyere enn det selskapene selv legger til grunn.

Så lenge utslippsfaktoren på buss, fly og ferje oppgis per passasjer, framstår inntrykket av det reelle klimagassutslippet som mer usynlig.

Basert på offisielle tall fra myndighetene, og de ulike selskapene, kommer en fram til at det kollektive transporttilbudet skal utnyttes til det fulle før det erstatter utslippene fra for eksempel personbilene.

TEST OG SJEKK DINE EGNE UTSLIPP HER (OBS! Excel-format)

Med denne kalkulatoren kan du selv se hva de virkelige utslippene er fra hvert kjøretøy, uten at du trenger å ta hensyn til hver passasjer.

For å få utslippene ned, er vi avhengige av at flere velger å reise kollektivt fremfor å sitte alene i bilen.

Det gjelder spesielt i byene utenfor Oslo, som vil oppleve en befolkningsvekst de neste årene.

Norges mest trafikkerte motorvei, E18, går parallelt med en av Norges mest trafikkerte kollektivstrekninger. På denne strekningen ligger blant annet Drammen. Tall fra kommunen viser at om lag 13 000 drammensere jobber i Oslo og Akershus. Av disse er det kun 3000 som reiser kollektivt.

Les mer om utfordringene ved kollektivtrafikken her.

MER KLIMAVENNLIG.jpgSkipstrafikken står for 3,8 millioner tonn av Norges CO2-utslipp. Godstransport langs sjøvegen anses som et klimavennlig alternativ til vegtransport. Det er derfor et mål å få mer transport av gods til å gå sjøvegen. Foto: Caroline LauritzenUtslipp fra shipping

Twenty percent of Norway's emissions comes from international ocean transport. They are not included in domestic statistics.

As soon as  ship leaves the country it comes from and before entering Norwegian territory, the ship is in international waters controlled by international regulations by the International Maritime Organization (IMO).

Norway thinks that international shipping should be included in a new international climate agreement. It is a global problem, so a global solution needed and according to Norway the IMO should take care of that

Les mer om utslippene fra norsk shipping-industri her.

LES OGSÅ:

Utslipp fra fly

Utslipp fra godstransporten

Utslipp fra kollektivtrafikken

Utslipp fra shippingindustrien