Flyutslippene til himmels

Nordmenn flyr i snitt fire turer i året,  men CO2-utslippene er ikke den største trusselen mot miljøet. Kondensstripene gjør at vi forurenser dobbelt så mye.

Nordmenn fløy i fjor 20 prosent mer sammenliknet med året før.

Antall utenlandsreiser per nordmann stiger til himmels. I fjor fløy vi 20 prosent mer enn året før. Vi drar stadig oftere til utlandet, men ingen har ansvar for utslippene til norske fly i internasjonalt luftrom.

– Utenlandsreiser er ikke med på den offisielle statistikken over norske klimagassutslipp, og det er problematisk. Det er jo viktig å få disse med i bildet også, sier Holger Schlaupitz, fagleder for klima, miljø og samferdsel i Naturvernforbundet.

Ingen ansvar

– Det er et voldsomt fokus på utslipp innenlands, men det er på utenlandsflyvninger at økningen er størst, sier han.

Ifølge de offisielle tallene slipper Norge ut tre millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig i flytrafikken, men Schlaupitz mener utslippene i realiteten er mye høyere. Om et fly tar av i Oslo og lander i London er det ingen CO2-avgift på det. Ingen har ansvaret.

– Hvert enkelt land har sine krav om å kutte i utslippene, men utslipp fra internasjonale reiser er ikke tatt med i statistikken over CO2-utslippene til hvert enkelt land. Det er ingen land som har forpliktelser overfor de internasjonale utslippene, og det er et stort problem, mener Schlaupitz.

forskernvf.jpgAnsvarsfraskrivelse: Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet er kritisk til at ingen har ansvaret for CO2-utslippene fra internasjonale flyvinger.

– Unntaket er EU som har begynt å jobbe med et kvotesystem for flyvninger til og fra EU og internt i EU.  Heldigvis har Norge sluttet seg til det, men det er bare en forsiktig start på noe som må intensiveres enda mer, sier han.

Kan doble utslippene

Offisielt står innenlandsreiser med fly for 2,6 prosent av totalutslippene i Norge. Dersom man tar med internasjonale reiser i regnestykket er tallet 7,5 prosent, viser studier fra NTNU. Ifølge klimaforsker ved senter for klimaforskning CICERO, Borgar Aamaas, kan dette tallet ganges med to.

– Når et fly flyr høyt oppe i atmosfæren, så danner det kondensstriper. Disse blir værende i himmelen i flere timer og fører til kraftig oppvarming der og da. Dette har den samme klimaeffekten som CO2. Klimaeffekten fra fly er egentlig det dobbelt av det vi tror, sier Aamaas.

Forskercicero.jpgDefinisjonsspørsmål: Borgar Aamaas mener de reelle utslippene er langt større enn hva statistikken viser.

Likevel flyr nordmenn mer enn noen gang. Nye tall fra CICERO viser at nordmenn flyr fire ganger i året i snitt.

– Flyturene utgjør under en prosent av antallet reiser en nordmann gjør hvert år. Til gjengjeld står disse fire turene for over halvparten av klimagassutslippene hver person står for. Hvis alle skulle ha flydd like mye som oss, ville utslippene blitt enorme, sier Aamaas.

Ønsker avgift

Han mener det er vanskelig å finne en konkret løsning på problemet.

– Det er vanskelig å slutte å fly, og jeg flyr jo selv også. Men ny teknologi er viktig for å redusere utslippene. Et fullt fly slipper ut mindre per person enn et tomt, sier han.

Schlaupitz og Naturvernforbundet mener løsningen ligger i å sette opp prisene.

– Det må koste å slippe ut CO2, også på utenlandsflyvninger. Det er noe som må trappes opp. Sånn som det er nå, er det helt uakseptabelt, sier han.

Journalen har ikke lykkes i å få en kommentar fra Miljøverndepartementet.

fakta

 

 

 

 

 

 

Utslipp fra fly

- Ifølge offisielle tall slipper Norge ut tre millioner tonn CO2-ekvivalenter i året, men dette gjelder bare innenlandsreiser - altså fly som letter og tar av i Norge.

- Dette utgjør 2,6 prosent av Norges totale CO2-utslipp.

- Forskning viser at tallet vil øke til 7,5 prosent dersom man tar med internasjonale flyvninger.

- Flyene etterlater seg også kondensstriper i lufta. Dersom disse blir regnet med utgjør utslipp fra flytrafikken over 10 prosent av Norges totale utslipp.

- Vi reiser til utlandet oftere enn noen gang. I fjerde kvartal i 2012 økte antallet personer på internasjonale flyvninger med 8,1 prosent sammenlignet med samme periode i 2011.