Ingen vet hva disse slipper ut

De offisielle tallene har for mange feilkilder til å kunne gi oss svar.

I 2012 var det registrert 71 091 lastebiler i Norge. Ettersom vi ikke har mulighet til å bygge jernbane eller ha ferje mange steder, er lastebilene en svært viktig del av godstransporten. Foto: Caroline Lauritzen

Uten godstransport på vei i et langstrakt og spredt befolket land som Norge, stopper økonomien opp. Men godstransporten fører med seg store problemer, ikke minst for miljøet.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det ble sluppet ut 2,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter fra godstransporten i 2011.

Det tallet er en sannhet med modifikasjoner. Sannheten er at ingen vet hvor mye utslipp som kommer fra denne sektoren hvert år. Feilkildene i tallene er mange.

-I statistikken skilles det ikke mellom lastebiler og busser. Man regner med alle tunge kjøretøy, og det finnes derfor ingen oversikt over hvor mye utslipp som kommer kun fra godstransporten, sier forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Inger Beate Hovi.

- Hvis man trekker fra rundt ti prosent fra totaltallet vil man kunne få et ganske godt bilde, men det finnes ikke noe eksakt tall, sier hun.

Tallene til statistisk sentralbyrå tar utgangspunkt i drivstoffsalget. Det gjør at tallene kan være misvisende.

- Ettersom vi har høye drivstoffpriser i Norge, kan det være mange lastebiler som tanker på utenlandsturer til for eksempel Sverige. Det gjør at de reelle utslippene kan være høyere enn statistikken viser, sier Hovi.

Hun forteller at de på Transportøkonomisk institutt har gjort undersøkelser for å se nærmere på mørketallene, og at undersøkelsene viser at disse er lave.

Stor økning

Folkelivet i byen er avhengig av godstransporten. Ferskvarene må helt frem til fortausrestauranten opptil flere ganger om dagen, butikkene trenger varer og de må få avfall ut. Varelevering er en forutsetning for oss alle.

- Godstransporten i Norge er svært viktig. Både for produksjonen som foregår her, som trevarer og industri, men også for at man skal få ut varer til butikkene, sier Borgar Aamas ved CICERO.

Den økonomiske veksten og den økte inntekten i Norge har ført til en kraftig økning i antall kjørte kilometer både for personer og av gods de siste 20 årene.

Mens utslippene per kjørte kilometer er redusert for persontransporten, øker de for godstransporten.

Klimagassutslippene fra godstransport har økt med hele 75 prosent siden 1990.

IMG_1727.jpgKLIMAVENNLIG: Skipstrafikken står for 3,8 millioner tonn av Norges CO2-utslipp. Godstransport langs sjøvegen anses som et klimavennlig alternativ til vegtransport. Det er derfor et mål å få mer transport av gods til å gå sjøvegen. Foto: Caroline Lauritzen

Mange faktorer

De siste årene har svært mange butikker og bedrifter redusert lagerholdet sitt. Det har ført til en sentralisering av produksjonen med større sentrale lager. Det er ikke lenger uvanlig at et lager betjener flere land. Det fører til lengre transporter, men også større biler og mer last på det enkelte kjøretøy.

Utslippene fra godstransporten i Norge er i hovedsak satt sammen av tre ulike faktorer:

  • Utslipp fra norskregistrerte lastebiler i Norge
  • Utslipp fra utenlandske lastebiler i Norge
  • Utslipp fra norskregistrerte lastebiler utenlands.

- Statistikken får ikke med seg hva norske kjøretøy slipper ut i utlandet, men den inneholder utenlandskregistrerte kjøretøy i Norge. Vi har gjort undersøkelser som tyder på at norske lastebiler kjører omtrent like mye i utlandet som utenlandske kjører i Norge, og dermed blir totaltallet for Norge ganske riktig, sier Nina Holmengen i Statistisk sentralbyrå.

Utslipp per vognkilometer, eller utslippseffektiviteten, påvirkes av hvilke typer biler det kjøres med, hvor tungt lastet bilene er og hvilken type kjøring bilene benyttes til.

For personbiler har det vært en betydelig utvikling i motorteknologi som hr medført lavere drivstofforbruk, og dermed lavere utslipp over tid.

For lastebiler har derimot utslippene per kilometer gått opp. I 2010 var utslippet 141,1 gram CO2 per tonnkilometer. I 2011 hadde tallet økt til 148,7 gram.

Denne økningen kan bety to ting: enten har det vært mer transport med mindre biler, hvilket er lite sannsynlig ettersom de fleste bytter til større biler, eller så betyr det at de store bilene ikke har hatt full last.

IMG_1729.jpgPOPULÆRE: Det er ikke bare hos passasjerene at fergene til Tyskland og Danmark er populære. Fra fergene ruller nesten en tredjedel av varene som fraktes over Oslo i havn i land. Trailerne når halve Norges befolkning i løpet av tre timer. Foto: Caroline LauritzenPOPULÆRE: Det er ikke bare hos passasjerene at fergene til Tyskland og Danmark er populære. Fra fergene ruller nesten en tredjedel av varene som fraktes over Oslo i havn i land. Trailerne når halve Norges befolkning i løpet av tre timer. Foto: Caroline Lauritzen

Løsninger

I 2011 ble det transportert 12,5 millioner tonn gods inn og ut av Norge med lastebil. I fjor ble i overkant av 30 millioner tonn gods fraktet med jernbane, en økning på 6,9 prosent fra 2011.

Utslippene av CO2-ekvivalenter fra jernbanen i 2011 var ifølge SSB på 43 000 tonn. Disse tallene inkluderer både jernbane som frakter passasjerer og jernbane som frakter gods.

- I Norge kommer elektrisiteten i stor grad fra vannkraft, som har veldig lite forurensning. Godstransport via jernbane er derfor mer miljøvennlig her enn i mange andre land, sier Borgar Aamaas.

Han forteller at noe av det beste vi kan gjøre for å redusere utslippene fra godstransporten, er å bruke jernbanen mer.

-En overgang fra lastebil til tog vil være et bra klimatiltak. Der det er praktisk mulig, og ikke noe jernbanealternativ finnes, vil også en overgang fra lastebiler til større skip kunne være bra. Generelt sett fører større transportmiddel til mindre utslipp per kilo vare, sier han.

Fakta: Norske lastebiler

  • Norske lastebiler tilbakela 450 millioner kilometer på sine turer innenlands og nær 48 millioner kilometer utenlands i 3. kvartal 2012.
     
  • Det er henholdsvis 2,3 og 2,2 prosent mer enn samme kvartalet året før.
     
  • Mens andelen kjørte kilometer uten last innenlands økte i 3. kvartal sammenlignet med samme periode i 2011, gikk tomkjøringen ned for turer utenlands, til lave 12 prosent.

 Kilde: SSB