Så mye CO2 slipper kollektivtransport egentlig ut
Selv om kollektivtransporten opererer med lave CO2-utslipp per passasjerkilometer, er de reelle utslippene vesentlig mye høyere enn det selskapene selv legger til grunn.
Fly-, ferje- og buss-selskapene opererer med hvor mange gram CO2-ekvivalenter kjøretøyet slipper ut per passasjer. Det betyr likevel ikke at utslipp fra kollektivtransport er lavere enn for eksempel utslippet fra bensin- eller dieseldrevede personbiler. Alt avhenger logisk nok av at brukerne samler seg.
Så lenge utslippsfaktoren på buss, fly og ferje oppgis per passasjer, framstår inntrykket av det reelle klimagassutslippet som mer usynlig.
Basert på offisielle tall fra myndighetene og de ulike selskapene kommer en fram til at det kollektive transporttilbudet skal utnyttes til det fulle før det erstatter utslippene fra for eksempel personbilene.
TEST OG SJEKK DINE EGNE UTSLIPP HER (OBS! Excel-format)
Med denne kalkulatoren kan du selv se hva de virkelige utslippene er fra hvert kjøretøy, uten at du trenger å ta hensyn til hver passasjer.
Miljøbomben Oslo-Trondheim
Oslo-Trondheim er for eksempel en populær strekning å reise på blant mange mennesker.
På de mest travle dager kan over 60 avganger mellom flyplassene være en realitet, og tall fra Eurostat viser at denne strekningen er Europas åttende mest trafikkerte strekning. Årlig fraktes det drøye 1,5 millioner passasjerer mellom storbyene i norsk målestokk, ifølge Eurostat.
Avstandsmessig må strekningene til flytransporten (luftlinje på 361 km) og biltransporten (485 km på vei) måles hver for seg for og sammelikne hvilke utslipp hvert enkelt hode bidrar med, og hva det reelle utslippet innebærer – uavhengig av antall passasjerer.
- Et Boieng 737-800 fly disponert av enten SAS eller Norwegian, slipper i seg selv ut 10.780 kilo CO2, eller nærmeste bestemt 10,7 tonn.
- En gjennomsnittlig passasjerbil som går på bensin slipper til sammenlikning ut 88 kilo CO2 på samme strekning langs vei.
Hovedaktørene SAS og Norwegian har til sammen på det gjennomsnittlige omlag 50 daglige avganger mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Trondheim Lufthavn Værnes. Basert på antall avganger, innebærer det et utslipp på 196.735 tonn med CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer like mye utslipp fra 1,1 millioner kjøreturer tur-retur med en gjennomsnittlig bensindrevet personbil.
En fullstappet Boeing 737-800 med totalt 189 personer om bord bidrar til et gjennomsnittsutslipp på 58 kilo CO2 per passasjer. Til sammenlikning bidrar én bensinbil som nevnt med 88 kilo CO2, hvilket betyr at man kun trenger å være to personer i én bil for å «stå til ansvar» for mindre utslipp enn med fly.
colorline.jpgKiel-ferjen til Color Line slipper ut så mye CO2 at det lønner seg for miljøet å ta bilen på veistrekningen med samme destinasjon dersom det er to personer inne i bilen. 1940 biler = 1 Kiel-ferje
De samme utslippsfaktorene gjelder også for Color Line og to av deres mest kjente ruter «Color Fantasy» og «Color Magic» mellom Oslo og Kiel i Tyskland.
Ferjen har en maksmialgrense på 2700 passasjerer, og i følge Transport og miljø har en slik passasjerferje et utslipp på 203 gram CO2 per kilometer per passasjer.
Med 621 ferjekilometer langs Nordsjøen blir det totale CO2-utslippet på 343,7 tonn. Dersom ferjen har fylt opp samtlige passasjerplasser, vil det si et utslipp på 127 kilo CO2 per person. Om en alternativt velger å ta bilen til Kiel, og dermed må kjøre om Sverige og Danmark, blir omveien på totalt 997 kilometer. På denne strekningen vil en bensinbil slippe ut 177 kilo CO2, hvilket tilsvarer at hele 1940 biler må kjøre denne strekningen på land for å slippe ut like mye CO2 som Kiel-ferja gjør på én tur.
Om man er to personer i én bil på vei til Kiel, tilsvarer utslippet 88,5 kilo per person – noe som blir mindre enn om du tar en ferje som har nådd sin maksgrense på antall passasjer.
Én av ti kjører kollektivt fra Drammen
Norges mest trafikkerte motorvei, E18, går også parallelt med en av Norges mest trafikkerte kollektivstrekninger. Et stort antall personer bosatt i Bærum, Asker, Lier og Drammen har arbeidssted i hovedstaden, hvilket medfører stor trafikk, lange køer og trange plasser på enkelte klokkeslett i løpet av dagen.
Bare i Drammen jobber nesten halvparten av byens arbeidstakere utenfor kommunen. Oppdaterte tall fra Drammen kommune kan fortelle at 44 prosent av de arbeidene innbyggerne ikke jobber i hjemkommunen. Dette tilsvarer drøye 13.000 sysselsatte.
Tallene dreier seg i hovedsak om pendlere som reiser mot Oslo og Akershus for å komme seg på jobb.
I følge kommunen benytter tre prosent av samtlige innbyggere i Drammen tog hver dag, og av disse gjelder om lag 1000 innbyggere som trolig benytter togstrekningen i jobbsammenheng. Seks prosent av innbyggerne, og dermed om lag 2000 av arbeidende innbyggere, benytter seg av bussen for å komme seg mot Oslo og Akershus
Ettersom det da etter all sannsynlighet ikke er andre former for transportmidler å benytte seg av mot hovedstaden, er det grunn til å tro at om lag 10.000 drammensere benytter seg av bil for å komme seg på jobb. Tall fra Vestlandsforskning viser at et gjennomsnitt antall passasjerer per bil er 1,73 passasjer. Med grunnlag for dette slipper hver arbeidstaker fra Drammen 8,2 kilo CO2 om dagen.
Et vanlig arbeidsår på om lag 230 dager betyr at bilpendlere fra Drammen slipper ut 19.270 tonn CO2 til sammen i løpet av ett år, hvilket betyr 1.927 tonn per person. Til sammenlikning slipper bussene mellom Drammen og Oslo ut 564 tonn CO2, noe som betyr at pendlerne står til ansvar for kun 282 kilo CO2 i året sammenliknet med bilpendlerne.