Folkefinansiert fantasi

Elleve unge dataspillutviklere basert i Hamar har samlet inn 1,4 millioner kroner helt på egen hånd til prosjektet sitt: et skrekkspill med en to år gammel gutt i hovedrollen.

En gutt og hans bamse på eventyr. Foto: KrillBite

Det regner ute. En mor snakker til sin to år gamle sønn.

- Nå er det leggetid. Jeg skal synge en sang moren min sang for meg da jeg var ung.

Hun nynner melodien på Trollmors voggesang, stemmen forsvinner sakte, og bare lyden av regnet er igjen. Barnet er nesten alene i et mørkt rom, han ligger i en seng med en bamse som selskap. Så blir han klar over at bamsen beveger seg. Den stiger opp fra senga, som løftet av en usynlig hånd, og blir borte. Nå er barnet helt alene.

Te og tastatur

I et mursteinshus i Torgata i Hamar har noen har noen klistret Post-it-lapper i form av et smilefjes i vinduet i andre etasje. På postkassa utenfor glassdøra står det Hamar Game Collective. Her finner man KrillBite studios kontorlokaler hvor dataspillet Among the sleep utvikles. De deler lokalene med to andre spillutviklere. Bak enkle skillevegger står det tre rekker med pulter med to par skjermer for hvert hode som sitter fordypet i hver sin arbeidsoppgave. Totalt er det sytten skjermer og tre laptoper fordelt på elleve stykker. De fleste sitter med headsettene sine på, og det eneste man kan høre er tastaturtrykking og susing fra PC-viftene. Veggene er dekket av skisser, tegninger, printscreens og illustrasjoner fra spillet Among the Sleeps univers.

Terunde3D-artist Espen Width Kielland tar gladelig imot en kopp te. (Foto: Ulla Schjølberg)- Jeg skal lage te, noen andre som vil ha? Spør lydtekniker Martin Kvale. En og annen rekker opp hånda, andre tar av seg headsettet og ser spørrende på Kvale.

- Jo, jeg kunne vel egentlig tatt en kopp, sier noen bak én av skjermene.

-Jeg og, sier en annen.

Plutselig vil alle ha te.

-Kok alt vi har! Sies det før folk tar på seg headsettene sine igjen.

Et par minutter senere dukker Kvale opp med et brett fult av ulike tekopper. Han går runden rundt pultene og deler ut kopper til de som vil ha.

Foran hver skjerm står det minst én tom tekopp fra før av.

Fra bachelorgrad til forretningsidé

Til sammen jobber det elleve stykker i KrillBite studio. De fleste i selskapet ble kjent med hverandre på linja for spillteknologi og simulering på Høgskolen i Hedmark og det var der konseptet bak Among the sleep oppstod.

Intensivt arbeidOle Andreas Jordet og Adrian Tingstad Husby jobber minst åtte timer om dagen (Foto: Ulla Schjølberg).

Spillet skulle opprinnelig bare være en del av en felles bacheloroppgave. Idéen kom til designer Anders Ugland da han lå og halvsov en natt, da han plutselig fikk en visjon av et barn som gjemte seg under en trapp fra en skapning som var ute etter ham. En stund senere presenterte han idéen for sine medstudenter: Et skrekkspill der du ser gjennom øynene på en to-åring.

Etter å ha tryglet veilederne til å utvide bachelorgruppa fra fire-fem stykker til ni medlemmer, begynte firmaet å ta form. Det tok ikke lang tid før de var sikre på at dette hadde potensiale til å bli noe stort. De bestemte seg dermed for å sende inn søknad om støtte til Norsk Filminstitutt og til sin store overraskelse fikk de innvilget 200 000 kroner. Da bacheloroppgaven var levert, og karakterene var satt, bestemte den ferdigutdannede gjengen seg for å fortsette med arbeidet på egen hånd.

Folkefinansiering

Gruppa fant fort ut at dersom de skulle kunne gi spillet den oppmerksomheten det fortjente, trengte de mer penger. For KrillBite studio ville crowdfunding, eller folkefinansiering, bli løsningen. For å vekke interesse for spillet lanserte de en smakebit fra spillet på Youtube, som nærmest over natta gjorde Among the Sleep verdenskjent.

Crowdfunding er et forholdsvis nytt konsept, hvor vanlige mennesker kan bidra til å finansiere uavhengige prosjekter. Gjennom nettsider som Kickstarter og Indiegogo, kan man donere penger til produsentene, som på forhånd har satt seg et mål på hvor mye penger de vil samle inn. Dersom målet ikke nås innen en gitt periode, blir ingenting utbetalt og pengene blir refundert til donorene. Alt eller ingenting is the name of the game.

Rom for moroOle Andreas Jordet Prosjektleder Ole Andreas Jordet og PR-ansvarlig Adrian Tingstad Husby i KrillBite studio kan fortelle at de brukte lang tid på utvikle spillet før de la ut prosjektet på Kickstarter.

- Når du legger ut noe på Kickstarter lover du noen noe. Man vil jo skuffe enormt mange mennesker dersom man ikke innfrir. Derfor var det viktig for oss at vi visste at dette var gjennomførbart først, sier Jordet alvorlig.

- Det går et kaldt gufs nedover ryggen min når jeg tenker på Kickstarter-opplegget vårt, legger Husby til.

- Ja, det var litt touch and go i løpet av den prosessen, sier Jordet.

Fraspark fra Kickstarter

GestikuleringAdrian Tingstad Husby visualiserer effekter i spillet. (Foto: Ulla Schjølberg). Da Among the sleep ble lagt ut på Kickstarter satte de seg som mål å samle 200 000 amerikanske dollar på tretti dager. Dagene som fulgte ble en tåke av ting som måtte gjøres: tall, nyhetsslipp og sene kvelder foran PC-skjermene. Utviklerne visste at de måtte ha en vanntett plan dersom kampanjen skulle bli vellykket. For å holde brukerinteressen oppe, måtte de lansere nyheter stort sett hver dag.

- Man sitter tjuefire timer i døgnet og fikser på småting, man glemmer å spise, drikke og sove. Man får hundre spørsmål om dagen, og man kjenner et enormt press på å prestere hele tiden. Da glemmer man at man har en kropp, da er man nærmest en datamaskin, forteller Husby.

Donorene ble lovet alt fra en digital kopi av Among the sleep til en egen Skypekonferanse med gjengen bak spillet, alt ettersom hvor mye man donerte. Da siste dag av Kickstarter-kampanjen var over, hadde prosjektet fått donasjoner mellom fem og tusen dollar fra over åtte tusen mennesker fra hele verden. Summen på donasjonene ble nesten 250 000 dollar, eller 1,4 millioner norske kroner.

Og det som begynte som en skisse til en bacheloroppgave for drøye tre år siden var blitt til et spillprosjekt med et millionbudsjett.

Hør hvilke tanker utviklerne gjorde seg om den enorme støtten her:

Krillbite-backere

 

Plutselig begynner senga å riste. På uforklarlig vis stiger senga opp og svever over gulvet. Så tipper den og kaster den lille gutten ut på gulvet. Han ser seg rundt, men ser ingen i rommet. Alt han kan se er det vanlige mørke rommet sitt, med de vanlige lekene og møblene. Det er ingenting som forklarer hvordan senga veltet.

Døren ut mot korridoren er åpen, og gutten går ut. Der hører han en kraftig during fra badet, og en stemme. En stemme som hvisker "Hjelp meg..."

Inne på badet ser gutten at bråket kommer fra vaskemaskinen som står og hopper. Han trekker ut støpselet, og maskinen roer seg ned. Han åpner luka. Der inne ligger bamsen som forsvant tidligere på kvelden. Bamsen takker ham i det han slenger den over skulderen. Så sier den "Vi må finne moren din..."

Bratt læringskurve

MoroJobbing med nære venner betyr daglige ablegøyer på kontoret. (Foto: Ulla Schjølberg)

Ole Andreas Jordet og  Adrian Tingstad Husby tenker tilbake på tre års prosjektarbeid og hvordan de har kommet dit de er nå.

- For å være diplomatisk har det definitivt vært en veldig bratt læringskurve med tanke på at vi alle var uerfarne, nyutdannede folk, men jeg synes jo at det har gått overraskende bra, forteller Husby.

- Vi måtte jo finne fram til en effektiv rutine på egen hånd, og det er ikke alltid like enkelt. Men vi sitter jo her i dag, smiler Jordet. 

I vår ble KrillBite invitert til å delta på Game Developers Conference i San Fransisco. I løpet av fire intense dager med hardt arbeid fikk de mulighet til å presentere prosjektet for noen av sine store helter, som legendariske spillutvikler Tim Schafer, samt tusenvis av konferansedeltakere. Høydepunktet var da de klarte å komme seg inn på det lukkede området til innflytelsesrike Imagine Games Network, uten en invitasjon. Der fikk de vist fram Among the sleep til flere viktige spillaktører.

Hør hvordan det gikk her:

  Krillbite sniker seg inn

På detaljnivå

SamletHele gjengen i Krillbite studio møtes for å snakke om dagens gjennomspilling. (Foto: Ulla Schjølberg).

Rundt et lavt stuebord sitter firmaets elleve ansatte med alvorlig mine henslengt i sofaer og på høye krakker i kontorlokalets kantine. Langs veggen står en flatskjerm og et bredt utvalg av spillkonsoller fra de siste 20 årene. På skjermen står en liste av problemer, skrevet på engelsk. Slik blir det når produktet man lager og verktøyene man bruker er på engelsk. Hovedrollen er en "kid", brønnen er en "well", og når noen har fjernet "blurringa" er det "awesome". The right wing seems too long. Have trees wave in the wind.

- Vi har funnet ut tidligere at grunnen til at det ofte virker langt å gå er at du ser det samme bildet hele tida, sier Ole Andreas Jordet til forsamlingen.

GjennomspillingMøtet etter dagens gjennomspilling krever høy konsentrasjon. (Foto: Ulla Schjølberg).- Kanskje litt bevegelse kan hjelpe her. Lydmann Martin Kvale er enig, men påpeker at det ikke må være for mye vind i skogen, fordi det er mye tåke, som han forbinder mer med stillhet og ro.

- Rasling av løv, eller kanskje løv som faller, men ikke the gale, foreslår han.

Kvale har ansvaret for å lage musikk og lydeffekter som skal skape en guffen stemning. Han forsøker å lage lyder som er kjente, men fordreide. Han har vært flere turer i Vigelandsmausoleet på Slemdal i Oslo for å benytte seg av den unike akustikken der inne.

Se KrillBites egne opptak fra lydinnspillingen her:

Skummelt, dette?

UtsnittEn smakebit på Among the Sleeps univers. (Foto: KrillBite).Spillsamfunnet på internett har i hovedsak reagert positivt på smakebitene KrillBite har sluppet. Dersom alt går etter planen vil spillet bli utgitt rundt nyttår. Forventningene er store, og både spillere og spilljournalister har spådd at Among the Sleep potensielt kan bli et av årets skumleste spill. Men for utviklerne har noe av den nifse stemningen blitt borte.

- Vi ser oss helt blinde. For oss er det ikke skummelt, det er bare systemer og matematikk, sier Husby.

- Skummelt, det her? Det er jo bare et rom og en lyd, avslutter han.

 

Den lille gutten sitter på gulvet på kjøkkenet. Han har klart å komme seg til foreldrenes soverom, men det var ingen under dyna. Nå krabber han mot stua, der bestefarsklokka er badet i et gult lys. Sakte men sikkert kryper gutten nærmere klokka i stua. Med et eksploderer rommet i lys og lyd, et lynnedslag i nærheten opplyser rommet, og rett foran barnet står en svart, forvridd siluett, en skapning som ikke er menneskelig.