Funcom: - Stor tro på små spill
Det norske spillselskapet Funcom mener folkefinansierte spill er en fin arena for nye, friske idéer.
Erling Ellingsen, kommunikasjonssjef for det norske spillselskapet Funcom, mener at Kickstarter er en god måte å kunne satse på gode idéer for små spillselskaper.
- Mange av disse idéene kunne det vært vanskeligere å realisere i et større, mer etablert spillselskap, sier han.
Flere til Kickstarter
Funcom har lansert flere store spill, som blant annet Age of Conan og Anarchy online. På slike spill kan det ofte være så mange som to hundre ansatte involvert i produksjonen. Funcom måtte redusere antallet ansatte etter at et av spillene deres ikke presterte godt nok på markedet. Selskapet opplevde også at ansatte forlot selskapet for å fullføre egne prosjekt ved hjelp av folkefinansiering.
Folkefinansering har fått en enorm betydning for flere typer prosjekt. For øyeblikket er totalt 807 millioner dollar donert på bare på Kickstarters nettsider. Men selv om flere av prosjektene når målene sine, er det ikke alle som greier å gi det de har lovet. Den høyt profilerte spilldesigneren Tim Schafer lanserte, i 2012, prosjektet Broken Age på Kickstarter og ba om fire hundre tusen dollar. Prosjektet samlet inn over tre millioner dollar. I sommer ble det klart at selv ikke det beløpet ville holde til å ferdigstille spillet.
Også i Norge
Det lille Hamarbaserte spillselskapet KrillBite Studio har valgt å finansiere sitt spill Among the Sleep med Kickstarter, og klarte nylig å få inn nesten 1,4 millioner kroner. Ellingsen har stor forståelse for at KrillBite studio valgte å finansiere spillet sitt på denne måten.
- Det gir dem gode forutsetninger for å kunne ta spennende, kreative sjanser, sier Ellingsen.
Han er ikke i tvil om at Among the sleep vil bli en suksess.
- Jeg støttet jo faktisk KrillBite på Kickstarter. Det er en måte å gjøre noe som betyr mye for dem, men som ikke koster meg alt for mye. Jeg gleder meg til å se hva de kommer opp med, avslutter han.