Dårlige kontroller i hjemmetjenesten

Kun en av de tolv bydelene Journalen har snakket med opplyser at de aktivt kontrollerer kontinutiteten i hjemmesykepleien. – En svakhet, mener forsker Edith Roth Gjevjon.

Gjennom behovsstyrt bemanning skal de tjenesteansvarlige sykepleierne i hjemmetjenesten gjennomføre hvert syvende besøk hos sine brukere. Dette er et mål få bydeler i Oslo realiserer og kun en av de tolv bydelene Journalen har snakket med kontrollerer dette aktivt.

Edith Roth Gjevjon, forsker ved Universitet i Oslo, mener den dårlige kontrollføringen er en svakhet.

– Hvis de ikke arbeider etter det systemet de har innført, er jo vitsen med å innføre det borte, sier Gjevjon.

Hun forteller også at hvis man går ut i fra en antakelse om at jevnlige og systematiske besøk av samme sykepleier gir bedre helsehjelp og økte muligheter for å oppdage funksjonssvikt, kan det å ikke sørge for dette få potensielt alvorlige konsekvenser for pasienten.

Bedre kontinuitet

Behovsstyrt bemanning (BOB) ble innført i Oslo kommune i perioden 2010-2011 for å bedre kvaliteten i hjemmetjenesten.

God kontinuitet er viktig for god kvalitet og derfor oppfordrer BOB til at mottakere av hjemmesykepleie skal ha en tjenesteansvarlig som gjennomfører hvert syvende hovedbesøk.

Les også:

Ledernes ansvar

Gyri Scheie, fagkonsulent i Helseetaten, forteller at Helseetaten har ansvar for å legge til rette for implementering av BOB gjennom opplæring og innføring, men at det er lederne som er ansvarlige for gjennomføringen.

– Lederne kan i samarbeid med tjenesteansvarlig legge til rette for at hvert 7. hovedbesøk gjennomføres av tjenesteansvarlig, sier Scheie.

Hun forteller at BOB er et lederverktøy og at det er forskjellig hvordan bydelene organiserer oppfølgingen av BOB.

Søndre Nordstrand er den eneste bydelen som til Journalen fortalte at de fører en manuell kontroll. De opplyser at de ved å skrive ut arbeidslistene og telle manuelt, hele tiden har oversikt over om de tjenesteansvarlige sykepleierne klarer å gjennomføre hvert syvende besøk hos sine brukere.

Se hva de andre bydelene svarte på spørsmål om de får til at tjenesteansvarlig sykepleier (TA) gjennomfører hvert syvende besøk:

Fungerer ikke

– Behovsstyrt bemanning virker ideell på papiret, men fungerer ikke helt i virkeligheten, mener Turid Melhuus, enhetsleder ved hjemmetjenesten i bydel Sagene.

– Vi får ikke til at tjenesteansvarlig gjennomfører hvert syvende besøk, men BOB har en god intensjon som fører til tettere oppfølging enn tidligere, forteller hun.

Sagene er en av seks bydeler i Oslo som sier at de ikke får det til, og begrunnelsene er blant annet sykefravær, turnus, at noen brukere har for omfattende vedtak og at datasystemet ikke er tilpasset bra nok.

To bydeler opplyser at de jobber for å få det til og stort sett klarer dette, mens en bydel ikke vet om de får det til eller ikke. Gyri Scheie forteller at det er nødvendig med tett oppfølging av leder i implementeringsfasen og legger til at datasystemet gjennomgår forbedringer:

– Gerica Plan, en utvikling av datasystemet, som nå er på trappene, vil gi større mulighet til å styre hvilke brukere tjenesteansvarlige skal til.

Ikke vanskelig i praksis

Edith-R.-Gjevjon-BILDE.jpgEdith Roth Gjevjon har forsket på hjemmetjenesten. Foto: Tonje GjevjonEdith  Roth Gjevjon mener det ikke bør være vanskelig å få til at tjenesteansvarlig gjennomfører hvert syvende besøk.

– Det forutsetter god planlegging og ansvarsplassering blant leder, koordinator og tjenesteansvarlig sykepleier, men burde ikke være vanskelig å få til i praksis, sier Gjevjon.

Hun er også klar på at selv om lederne er ansvarlige, bør også sykepleierne være bevisste nok til å kreve å få gå til sine pasienter hvert 7.hovedbesøk.

– Det er en like stor fordel for sykepleier å se sin pasient som for pasienten å se sin sykepleier.

Anita Solberg ved hjemmetjenesten i Vestre Aker forteller at de hos dem ikke har noen kontrollføring, men at sykepleierne selv må passe på.

– Per i dag har vi ikke noe system som sier i fra at tjenesteansvarlig må på besøk, men sykepleierne er selv pliktige til å melde i fra om det er lenge siden de har vært hos noen av sine brukere.

Arbeidslag

Edith Roth Gjevjon bruker Hamar kommune som eksempel på at hun tror det er mulig å bedre kontinuiteten i Oslos bydeler.

I Hamar var det i 2013 1561 brukere i hjemmetjenesten. Til sammenligning hadde Østensjø, som er den bydelen i Oslo med flest brukere, 1780 personer som benyttet seg av hjemmetjenesten.

Bente Ødegård Kjøs, prosjektleder i hjemmetjenesten i Hamar kommune, forteller at det også hos dem er en utfordring med god kontinuitet i hjemmetjenesten, men etter at de har gjennomført en del organisatoriske grep, opplever hun at de kan følge opp brukerne i større grad enn andre kommuner. Hamar kommune har ikke BOB, men har organisert tjenesten i arbeidslag.

– Arbeidslagene deles inn i grupper på 12-15 ansatte som får en fast brukergruppe på mellom 30 og 40 brukere, forklarer Kjøs.

Hun legger til at det også hos dem kan oppstå problemer ved sykdom og ferie.
– Da er vi nødt til å ta i bruk vikarer.

Høy målsetning

Line Orlund ved Utviklingssenteret for hjemmetjenester i Oslo, tror ikke målsetningen om at tjenesteansvarlig sykepleier skal gjøre hvert syvende besøk er for høy.

– Av og til må man ha noen mål å strekke seg etter, og etter hvert som vi får flere sykepleiere, når vi målene i større og større grad, sier Orlund.

Hun presiserer at de dårligste demente og kreftpasientene har sine faste pleiere innom ofte.

– Er du skikkelig dårlig er det ikke mange som ikke har noen de kjenner godt innom en gang om dagen, forteller Orlund. Hun tror også målet blir lettere å nå om de kutter ned antall pasienter per tjenesteansvarlig.

– Da vi startet opp var det realistisk om en tjenesteansvarlig med 100 prosent stilling hadde maks 25 pasienter. Nå mener jeg det må ned på 20 pasienter i snitt, forteller Orlund.

Fra høsten av skal Utviklingssenteret for hjemmetjenester begynne med et systematisk opplegg med kursing av ansatte som kan bedre arbeidet med BOB.