Får ikke hjelp

Hjelpelinjens egne tall viser at under halvparten av de som ringer får svar. Det bekymrer de spilleavhengige.

"Andreas" fikk ikke hjelp til å slutte å spille.

– Det er utrolig krevende å manne seg opp til å ringe og be om hjelp. Å ikke få svar drar deg enda lenger ned i søla, sier ”Andreas”.

Hans historie er ikke enestående. Flere spilleavhengige Journalen har vært i kontakt med har opplevd det samme. Ingen av de ønsker å stå fram, av hensyn til familie, venner og arbeidsgiver.

– Det er best at ingen vet at jeg sliter, fortsetter "Andreas".

Hør "Andreas"  sin historie her:

Enkel forklaring

– At de spilleavhengige som ringer Hjelpelinjen ikke får svar er beklagelig, sier dagansvarlig ved Hjelpelinjen Mette Mohn. Hun har flere forklaringer på hvorfor tallene er så dårlige.

– Et anrop registreres hos teleoperatøren så fort nummeret er slått, men før det nødvendigvis ringer hos oss. Derfor er en del anrop registrert i teleoperatørens tall som aldri kommer igjennom til oss, sier hun.

Hun forteller videre at hjelpelinjen, som driftes av lotteritilsynet og Sykehuset Innlandet, kun er bemannet med ett menneske, og at dersom denne personen er på toalettet, ute å henter kaffe eller opptatt i en annen samtale vil ikke de andre som ringer få svar.

Les også:

– Trenger ikke flere

Hun mener allikevel at det ikke er behov for å øke bemanningen til hjelpelinjen

– Vi mottar i snitt mellom 0 og 10 samtaler daglig innenfor åpningstiden vår som er mellom 9 og 21 på hverdager. En del ringer utenfor åpningstidene, og disse blir også registrert som ubesvarte anrop i statistikken, så realiteten er ikke så dårlig som tallene skal ha det til, sier hun.

 

Samtalestatistikk Hjelpelinjen:

År          Anrop      Besvarte anrop      Svarprosent

2012     4 392      1 729                       39 %

2013     4 295      1 829                       43 %

Kilde: Hjelpelinjens samtalestatistikk 2013.

Flere plattformer

Hun legger til at hjelpelinjen de siste årene har åpnet et tilbud både via mail og sms, som fungerer som et supplement til telefonhenvendelsene.

– Det er mange som kontakter oss spesielt via mail. Alle disse får svar på dagtid enten samme dag eller dagen etter, og vi erfarer at dette tilbudet fungerer veldig bra, sier Mohn.

Les også:

KritiskLill Tove BergmoLeder i Spillavhengiget Norge, Lill Tove Bergmo, reagerer på at hjelpelinjen ikke tar imot fler samtaler.Leder i Spillavhengiget Norge, Lill Tove Bergmo, reagerer på at hjelpelinjen ikke tar imot fler samtaler.

Lill Tove Bergmo er leder av interesseorganisasjonen Spillavhengighet Norge, og hun blir overrasket når hun får tallene presentert av Journalen.

– Det kan ikke være sant, utbryter Bergmo.

Hun har forståelse for Hjelpelinjen sine forklaringer på hvorfor tallene sier at under halvparten av de som ringer tar kontakt, men sier at dette allikevel er for dårlig.

– Vi driver en tilsvarende tjeneste på frivillig basis. Vi har færre samtaler men høyere svarprosent, og det er sterkt beklagelig at et offentlig tilbud ikke klarer å levere bedre resultater, fortsetter Bergmo.

Hun stiller også spørsmålstegn ved at åpningstidene til Hjelpelinjen har blitt redusert de siste årene.

– Tidligere var Hjelpelinjen åpen hele døgnet, sju dager i uka. Vi vet at det er utrolig viktig at de som søker hjelp får den hjelpen de trenger, hvis ikke får vi aldri bukt med spilleavhengighet som samfunnsproblem, avslutter Bergmo.

Hun forteller til Journalen at hun vil ta opp saken med Hjelpelinjen.

Les også: