Lærervikarer får uforsvarlig mye ansvar

Unge, lavt utdannede vikarer får mye ansvar i grunnskolen, så mye at det kan være skadelig for elevenes læringsutbytte.

ÆRLIG: Mathias Bråtesveen jobbet inntil nylig som lærervikar ved en skole i Drammen, og innrømmer at han ofte var inkompetent da han sto foran klassen. Foto: Sverre Norberg-Schulz Hagen

Unge, norske lærervikarer forteller om en arbeidshverdag der de får mye ansvar, ofte mer enn de føler seg i stand til å håndtere.

Hver tiende time i grunnskolen holdes av en vikar, og halvparten av disse vikarene er ufaglærte. I enkelte tilfeller blir vikarene bedt om å sette karakterer, og om å kalle inn til elevsamtaler - arbeidsoppgaver de ikke har forutsetninger for å ta på seg.

– Det er ikke med ro i magen jeg overleverer klasse min til en vikar, sier kontaktlærer Heidi Kase ved Skøyen skole i Oslo.

– Det bør være et mål å få lærervikarene uten utdanning ut av skolen, sier statsminister Erna Solberg.

Se hele reportasjen her: