Slipper bøter for omstridt telefonsalg

Hele sju av ti sier at de har blitt oppringt til tross for at de har reservert seg mot telefonsalg. Likevel har ikke virksomhetene blitt dømt for brudd på loven.

MISFORNØYDE: I 2013 fikk Forbrukerombudet inn 1031 klager på telefonsalg. Illustrasjon: Alexandra K. Djupesland

Et ukjent nummer dukker opp på mobilskjermen. Litt usikker tar du telefonen og blir møtt med en entusiastisk stemme som vil selge deg noe. Irritert slenger du på røret, du er jo reservert mot telefonsalg? I dag har over to millioner nordmenn reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret. Likevel sier syv av ti at de har blitt oppringt, ifølge en undersøkelse gjort av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Telefonsalg er på klagetoppen hos Forbrukerombudet, som hvert år får de inn rundt tusen klager på dette. Majoriteten av klagene går på telefonsalg til tross for reservasjon. Siden 2009 har Forbrukerombudet selv ilagt, eller bedt Markedsrådet ilegge, sanksjoner i tre større saker på grunn av brudd på reservasjonsretten. Markedsrådet har i alle sakene enten opphevet ombudets vedtak eller ikke funnet grunn til å gripe inn mot selskapenes virksomhet.

 

Les hele reportasjen ved å trykke på pdf-en til høyre.