Dette er brevet som Posten-toppen ikke kan forklare
Regningen på bompasseringene ble plutselig ikke slik Svein Ivar trodde…
Sunnmøringen Svein Ivar Slaaen var på vei til Finnskogen der moren, onkelen og bestemoren bor. Forventningene var store da ingeniøren skulle reise for å feire nyttår med familien, romjulen 2013.
Fra hjemmet sitt i Tomrefjord på Møre måtte han da kjøre europavei 6 gjennom Oppland, som så mange ganger før. I sin Audi A4 kjørte han Nedover Gudbrandsdalen og gjennom bompasseringen på Tingberg, en bom som bruker en ordning der man får regning i ettertid.
Helt til han i juni 2014 fikk et inkassobrev i posten. Beløpet hadde da vokst fra 44 kroner til 494 kroner.
LES OGSÅ: Posten vil ikke si hvor mye de har brukt på Digipost
Han tenkte han hadde mistet regningen og betalte regningen med en gang, i frykt for å få enda større tilleggsavgifter.
Plutselig landet nok et inkassokrav i posten.
– Jeg er ganske nøye når jeg går gjennom posten og all reklamen, så det var veldig rart at det skjedde to ganger, sier Slaaen.
Fem bompasseringer ble til 1010 kroner.
En telefon til E6 Oppland oppklarte problemet: De hadde nemlig tatt i bruk Digipost, Postens løsning for digitale brev. Dette systemet hadde Slaaen registert seg i, men det var tilbake i 2011. Mellom de tre årene hadde han ikke fått noe brev, og Digipost var derfor ikke en sted han regelmessig gjennomgikk for post.
E6 Oppland opplyser at det har vært flere slike tilfeller, og at de sletter inkassogebyr på grunn av regninger som ligger ubetalt i Digipost. Flere glemmer at de har godkjent avtalebetingelsene med Digipost.
LES OGSÅ: Fra grønn til rød postkasse
Slaaen skrev en kommentar på Forbrukerrådet sine nettsider. Der er det også historier om flere som har opplevd det samme.
– Det har kommet en del klager, sier Guro Birkeland Tangen, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet forteller at de har fulgt med på Digipost, og opprettet et blogginnlegg som het «Digipost som ekskluderer». Her kommer de med krass kritikk av Digipost, og skriver at Digipost på tidspunktet hadde manglende og misvisende informasjon”.
En skriver «En av regningene på 30 kroner har blitt til 600 kroner før den endelig havnet i postkassen!». En annen skriver «Til min store overraskelse fikk jeg en papirfaktura fra Fjellinjen pålydende 61 kr + 500% tilleggsavgift». Journalen har prøvd å komme i kontakt med de som har kommentert, uten hell.
SE VIDEO: Posten sier det ikke er deres ansvar
Posten mener på sin side at dette ikke er deres ansvar.
– Vår oppfordring er at folk sjekker postkassa si. Det fine med Digipost er at der får du varsling på sms eller epost, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten, og forstår ikke at Slaaen aldri fikk en slik varsling.
– Så det er Svein Ivar sin feil da?
– Ja, jeg kan ikke skjønne noe annet, sier Eckhoff.
Slaaen synes det var skummelt å få et slikt krav.
– Hvis du stoler blindt på slike systemer kan det bli dyrt hvis det baller på seg, sier han.
LES OGSÅ: Ekspert: – Det er for mange systemer
– Digipost er sikkert bra det, men folk må være klar over at det skjer noe der.
Posten tror at Digipost vil slå an i år.
– Vi tror nå, når det offentlige melder seg på, at bruken og interessen vil øke, sier han.