Busser målt i høy fart: – Alvorlige funn
Journalen har undersøkt hastigheten til flere rutebusser i Oslo. Over åtte av ti kjører for fort der fartsgrensen er 30 km/t, ifølge målingene.
– Vi har medlemmer som sier at de ikke rekker dobesøk eller matpauser.
Det sier Adrian Pracon, som er kommunikasjonssjef i Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Bjørn Widar Strand er for tiden ansatt som bussjåfør i Nobina, og han frakter ofte Ruters kunder rundt i Oslo.
– Jeg skal innrømme at hastigheten har blitt brutt der det kan være forsvarlig, sier han.
Begrunnelsen er at han ønsker å rekke pausen sin.

Strand sier at det er mye fokus på hastighet blant bussjåførene, og han er tydelig på at det er sjåførene sitt ansvar å holde fartsgrensen.
Åtte av ti over fartsgrensen
I dag er det slik at hvem som helst kan benytte seg av teknologi for å undersøke en rekke ting i samfunnet.
På enkelt vis, kan man dermed finne ut av hvor fort bussen kjører utenfor huset sitt eller barnehagen til barna sine.
Ved hjelp av en app som måler fart, har Journalen undersøkt hastigheten til flere busser i Oslo som kjører for Ruter. Testene er gjennomført på veier der fartsgrensen er 30 km/t.
Resultatet fra Journalens undersøkelse, viser at 82,9 prosent av bussturene ble registrert over fartsgrensen.
Undersøkelsen videre at én av målingene ble registrert over 50 km/t.
– Det er ganske alvorlige funn. Tallene gir et tydelig signal på at noe ikke stemmer, og at det bør få konsekvenser for hvordan Ruter planlegges og organiseres, sier Pracon.
Journalistene i denne saken har laget en oversikt over ulike strekninger i Oslo der fartsgrensen er 30 km/t.
Journalen var med om bord i bussene og målte toppfarten til bussen ved hjelp av appen Speedometer.
Undersøkelsen tar for seg 175 bussturer, der hver busstur regnes som strekningen mellom to busstopp som ligger etter hverandre. Toppfarten for hver av de 175 turene, har blitt grunnlaget for resultatene som blir presentert i denne saken.
Ruter sin egen oversikt over hvilke operatører som kjører de ulike linjene, ble grunnlag for å kartlegge hvor ofte de ulike operatørene ble registrert over fartsgrensen.
Journalen gjennomførte en test av mulig feilmargin på appen Speedometer. Appens registrerte hastighet ble sammenlignet med en manuell utregning av den faktiske farten basert på avstand og tid. Testen viste at appen med over 99 prosent sannsynlighet, alltid viser en lavere fart enn den faktiske hastigheten.
Journalen har oversikt over nøyaktige linjer og tidspunkter undersøkelsene er gjennomført på, men har valgt å ikke publisere denne informasjonen på grunn av personvernet til bussjåførene.
For å ikke påvirke det endelige resultatet, ble undersøkelsen gjennomført uten å informere Ruter, operatørene eller bussjåførene på forhånd.
– Uakseptabelt
– Sikkerheten kommer alltid først, sier Jonatan de Koter.
Han er kommunikasjonsansvarlig i Nobina.
– Ett tilfelle av fartsovertredelse blant våre sjåfører, er ett for mye. Derfor er tallene uakseptabelt høye, legger han til.
Koter mener at Nobina bruker mye tid på opplæring og oppfølging av sjåførene, der sikkerheten er hovedfokuset.
– Dette er noe vi er veldig opptatt av, og vi tar det på største alvor.
Han mener at en stor årsak til stress blant sjåførene, er at rutetabellene ikke samsvarer med den faktiske kjøretiden.
– For at våre sjåfører skal få en bedre arbeidshverdag, med mindre stress og bedre tid til pauser, er det uhyre viktig at Ruters rutetabeller samsvarer med tiden det tar å kjøre, sier Koter.
I tillegg avkrefter han at sjåfører i Nobina må bryte fartsgrensen for å få pausen sin.
Høyeste fart utenfor barnehage
Det er Ruter som utvikler, planlegger, samordner og bestiller kollektivtransporten i Oslo, ifølge selskapet selv.
Videre er det fire operatører som kjører bussene for Ruter i hovedstaden: Nobina, Unibuss, Connect Bus og Vy Buss.
Sistnevnte kjører derimot få linjer i byen, og disse linjene er ikke inkludert i undersøkelsen.
Den operatøren som fikk høyest andel av turene sine registrert over fartsgrensen, er Connect Bus. Dette er også operatøren som i vår undersøkelse ble registrert i den høyeste hastigheten:
51 km/t på en vei som ligger tett inntil to barnehager.
Denne strekningen ligger plassert sør i Oslo, og man finner blant annet Taranrød barnehage noen meter til side for veien.

Lederen i barnehagen heter Lars Robert Embretsen, og han er tydelig på tallene fra undersøkelsen ikke er positive.
– Jeg synes det er rart at bussjåfører har så dårlig tid.
Det sier han samtidig som barna løper rundt på innsiden av barnehagens gjerde. Dette skiller dem fra bilveien som ligger rett utenfor.
Embretsen synes også at råkjøring med bil er et stort problem i området, men stiller også spørsmål ved hvorfor bussene kjører for fort.
Administrerende direktør i Connect Bus Norge, Bent Kjersem-Dragset, gjør det tydelig at de er opptatt av sikkerhet.
Han legger til at de derfor ikke er fornøyd med resultatene.
– Vi kommer konkret til følge opp avdelingen som kjører forbi nevnte barnehage og igjen henstille alle sjåfører til å avpasse farten.
– Svært bekymringsfullt
Typiske kjennetegn på strekninger der fartsgrensen er 30 km/t, er smale veier med mye trafikk og dårlig oversikt.
Det forteller Jan Harry Svendsen, som er rådgiver for trafikksikkerhet i NAF.
– Veier med 30-sone er også i mange tilfeller veier der trafikksituasjonen betyr at høyere hastigheter vil kunne by på vesentlig ulempe eller fare for andre brukere av veien.

Den gjennomsnittlige toppfarten til bussene er 35,1 km/t, ifølge Journalens undersøkelse.
– Det er svært bekymringsfullt at så mange busser kjører for fort der dere har målt hastigheten. Spesielt skjerpende blir dette fordi vi snakker om profesjonelle sjåfører som kjører tunge og store kjøretøy, sier Svendsen.
Han forteller også at forskjellen er stor mellom å kjøre i 30 km/t og 50 km/t.
– Vi snakker om en betydelig fartsoverskridelse som vil føre til dramatisk lengre stopplengde dersom bussen skulle bli nødt til å bråbremse.
På NAF sin nettside, står det at sjansen for å overleve er 80 prosent dersom en fotgjenger blir truffet av en bil i 30 km/t.
Det står videre at sannsynligheten for å overleve er 20 prosent dersom man blir truffet i 50 km/t.
Disse tallene gjelder derimot ikke for busser, men kan gi et innblikk i hvor stor forskjellen blir når farten øker.
Mener Ruter ikke gjør nok
Jan Kåre Christensen er tidligere sjåfør i Unibuss, og han skal etter planen begynne å jobbe i Connect Bus denne sommeren.

Christensen er ikke enig i at dobesøk og en matpause er grunnen til at fartsgrensen blir brutt.
Han mener derimot noe annet har skylden:
– Jeg synes det generelt er dårlig kjørekultur blant bussjåfører.
Han forteller videre at dette ikke gjelder alle, men Christensen mener at for mange tar seg friheter bak rattet.
– Det har ikke blitt noe bedre, men heller nesten verre etter min mening.
Gjør Ruter nok for å følge opp fart og kjørestil?
– Overhodet ikke. De gjør ingenting konkret. En gang i blant er det noen spørreundersøkelser om hvordan man for eksempel opplevde bussturen, men de griper ikke nok direkte inn, svarer Christensen.
Bussjåføren legger til at han er overrasket over at det ikke har vært flere alvorlige ulykker.
– Det er mange potensielle farer, og det krever at alle skjerper seg.
Christensen mener at kvalitet er undervurdert, og at det er for mye fokus på penger hos Ruter. Det er ikke like mye fokus på kvaliteten i produktet, ifølge sjåføren.
– Ruter gjør en altfor dårlig jobb, sier han.
Avisa Oslo har tidligere skrevet om en konflikt mellom Unibuss og Christensen, grunnet en oppsigelse.
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune er eierne av Ruter, men de viser til Ruter for å besvare spørsmål i saken.
Journalen har gjentatte ganger forsøkt å få en kommentar fra Ruter, men uten å lyktes.
Bøter skaper press
I Ruter sin kontrakt med Unibuss og Nobina, blir riktig kjørestil blant annet definert slik:
– En sikker, «myk», jevn og behagelig kjørestil, uten unødige og/eller brå svingbevegelser, oppbremsinger og akselerasjoner.
En kontrakt med Connect Bus lyder nokså likt.
De tre operatørene har også kontrakter som inneholder bonusordninger som Ruter utbetaler til operatørene, dersom de leverer et godt nok resultat på ulike områder.
Dette gjelder alt fra kjørestil til sittekomfort, men også punktlighet.
I tillegg kan operatørene ilegges sanksjoner fra Ruter dersom de ikke ofte nok er på tiden.
Unibuss skal ha fått over én million i bonus når det kommer til punktlighet i 2024, mens Connect Bus skal ha fått over 3,4 millioner.
– Nobina måles ikke på punktlighet i dag på grunn av forsinket levering av busser og medfølgende bruk av eldre busser, står det i dokumentet som Journalen har fått innsyn i.

Pracon i YTF, sier at han ikke kjenner nok til bonusordningene til å kunne uttale seg om det.
– Det eneste vi vet er at Ruter bøtelegger operatørene hvis det blir for store avvik, legger han til.
Han sier at bøtene går til operatørene, mens sjåførene ikke blir økonomisk ansvarlig. Likevel mener han dette skaper et press på bussjåførene.
– De vet jo at man ikke blir veldig populær hvis man koster arbeidsgiver veldig mye.
Selv om Pracon er tydelig på at det ikke er en gyldig grunn til å kjøre over fartsgrensen, presiserer han igjen at sjåførene er under et stort press.
– Vi vet at det er ganske mange bussruter som legges opp med altfor liten margin. Det gir et konstant tidspress for sjåførene, og hvis man skal rekke neste holdeplass til minuttet, så presses man til å holde en høy fart der det ellers ikke er forsvarlig.
Kjersem-Dragset i Connect Bus Norge, sier at de må undersøke årsaken til farten, men at de ikke kan utelukke trange rutetider.
– Vi vil i så fall ta dette opp med Ruter. Vi er begge opptatt av at rutetider skal være korrekte, og at vi kjører på en sikker måtte. Uansett rutetid og forsinkelser, skal sjåføren forholde seg til fartsgrensen eller forholdene.
Ikke overrasket
På Seterbråten skole i Oslo, strømmer det barn inn i skolegården tidlig på morgenen. De samme barna forlater skolen når dagen er over.
Veien disse barna beveger seg ved, er også en strekning der fartsgrensen er 30 km/t.
Alle målingene Journalen har gjennomført utenfor skolen, ble registrert over fartsgrensen.
Denne strekningen er det Nobina som kjører for Ruter. Farten var som regel rundt 40 km/t, ifølge vår undersøkelse.
FAU-leder ved skolen, Morten Punnerud, er ikke overrasket over tallene.
Punnerud er tydelig på at mangelen av et fotgjengerfelt utenfor skolen også da blir et stort problem.
FAU-lederen gir utrykk for at det er uheldig å kombinere dette med en buss som kjører over fartsgrensen.
– Enten må du passe på at bussen kjører betydelig saktere, eller så må man legge til rette for at det er krysningspunkter som er mer egnet, sier han.

Tomm Berger er seksjonsleder for trafikk- og sjøtjeneste i politiet, og han sier at alle som kjører motoriserte kjøretøy og ferdes på veiene, skal overholde det som er satt som hastighet.
– Viktigheten av å overholde fartsgrensene er nok, og bør være, et jevnlig tema for busselskapene og deres sjåfører.
Berger legger til at alle førere vil bli behandlet likt i en fartskontroll. Noe som betyr at en bussjåfør skal få samme reaksjon som en privatperson som kjører for fort.
Unibuss ønsker ikke å kommentere saken.