Hovedstadens kinokasse

Vi vrengte tallene fra Norsk filminstitutt (NFI) og fant at Oslo kaprer over 80 prosent av kinokassa, mens resten av landet deler på brødsmuler.

TOPPLISTEN: Produsent Synnøve Hørsdal, regissør Rasmus A. Sivertsen og manusforfatter Karsten Fullu leder an – de plukker millionene fra NFI oftere enn noen andre. I artikkelen får du den komplette oversikten over alle navnene – og ser hvordan hovedstaden kaprer størstedelen av potten.

Når NFI fordeler sine mest lukrative produksjonstilskudd, er det hovedstaden som sitter igjen med gullbilletten. Vår gjennomgang av alle bevilgninger de siste ti årene viser at selskaper med Oslo-adresse har sikret mer enn fire av fem tilskuddskroner som er delt ut siden 2015.

Hvor og hos hvem havner penga når de offentlige filmkonsulentene har tunga på vektskåla? Og hvordan er mulighetene for uetablerte filmskapere utenfor de store produksjonsmiljøene i hovedstaden? 

På de ti årene har NFI tildelt 1,35 milliarder kroner fordelt på 166 spillefilmer. Over 80 prosent av potten har havnet hos produksjonsselskaper i hovedstaden.

Kartet under viser fordelingen fylkesvis – størrelsen på sirklene viser tilskuddsbeløpene per tusen innbyggere:


*Nederst i artikkelen kan du lese hvordan Journalen har bearbeidet og analysert tilskuddsdataene, og hvilke feilkilder som kan forekomme.
Hvem er NFI?

NFI er underlagt Kulturdepartementet. De er et statlig organ for filmpolitikk og rådgiver i filmpolitiske spørsmål. De gir pengestøtte til utvikling, produksjon og lansering av film, dokumentar, kortfilm, serier og spill, samt kompetanseheving, reiser og formidling. 

Filmkonsulentene er ofte folk med erfaring innenfor filmbransjen. Mange er enten produsenter, manusforfattere eller regissører. Konsulenter ansettes på åremål med en varighet på fire år. Dette gjelder blant annet for stillinger som filmkonsulent for fiksjon og dokumentar, inkludert roller knyttet til talentutviklingsprogrammer som Neo.

Kilde: NFI

Produksjonsselskapene som styrer kassa

To Oslo-selskaper, Maipo film og Nordisk film production, har til sammen sanket mer enn 323 millioner kroner – nær en fjerdedel av hele spillefilmpotten. På listen følger Fantefilm og Motlys, alle med fire med hovedsete innenfor ring 2.

Unntakene blant de største tilskuddsmottakerne er bergensbaserte Mer film og Paradox rettigheter med adresse Lillehammer. Begge disse har imidlertid også kontor i Oslo.

Mer Film er den største tilskuddsmottakeren av de uavhengige produksjonsselskapene. Det er heleid av daglig leder Maria Ekerhovd og to andre ansatte i selskapet. Topplista viser ellers at det er produksjonsselskaper med større konserner i ryggen som oftest når opp i søknadsrundene.

Den skandinaviske mediegiganten Egmont har større eierandeler i alle de tre største tilskuddsmottakerne. De eier blant annet hele Nordisk Film, som igjen eier en vesentlig del av norske kinoer.

Oslo-dominansen

Hovedstaden sikret seg i toppåret 2017 gikk hele 96 prosent av produksjonsmidlene til Oslo; selv det laveste året i 2023 tok byen 77 prosent, langt foran alle andre regioner.

Tallene under viser hvordan hovedstadskurven konsekvent rager over resten av landet.

Produsent og daglig leder i Oslo-baserte Maipo film, Synnøve Hørsdal, er ærlig på at det er utfordrende å legge større deler av produksjonen utenfor Oslo. Dette er blant annet på grunn av mangel på erfarne fagfolk i regionene.

KINOSLAGERE: Maipo film står bak kjente filmer som «Elling» (2001), «Askeladden i Dovregubbens hall» (2017) og «Team Havnaa» (2024). Foto: Ole-Tommy Pedersen

Hun påpeker at for mange mindre selskaper får én eller to tildelinger, som fører til lite erfaringsoverføring og gjør det vanskelig å bygge profesjonelle produksjonsmiljøer. 

Hørsdal mener at få selskap har den kontinuiteten som store produksjonsselskaper har.

– Vi er ganske mange, syv produsenter, og det utgjør et miljø.

OSLOGIGANTEN: Siden 2000 har Oslo-baserte Maipo film produsert både kinofilmer og TV-serier. De siste ti årene har de fått nærmere 15 prosent av den samlede spillefilmpotten. Foto: Ole-Tommy Pedersen.

Hun er ikke nødvendigvis kritisk til at mange får prøve seg, men stiller spørsmål ved om terskelen for å etablere produksjonsselskap er for lav. 

– Det kan hende at det hadde vært sunnere for bransjen om det ble litt høyere terskel, sånn at du fikk litt mer erfaring før du starter. 

– Ikke overraskende 

RYGGRADEN: Kluge trekker fram at mindre produksjonsselskaper i regionene kan fylle funksjoner i større filmprosjekter, parallelt med at de jobber med egne idéer. Foto: Østnorsk filmsenter

At mesteparten av produksjonstilskudd går til Oslo-selskaper er ikke overraskende, sier daglig leder Maria Kluge i Østnorsk filmsenter.

De er ett av sju regionale filmsentre i Norge, de fleste av dem opprettet på 2000-tallet. Også de forvalter årlige tilskuddspotter med midler fra NFI.

– Disse tallene kan tolkes i begge retninger. Det er veldig synd hvis man ser fordelingen og trekker konklusjonen at den regionale filmpolitikken ikke trengs fordi vi ikke har klart å skape økt filmproduksjon utenfor Oslo, sier Kluge til Journalen.

Filmsenterene og de har ulike strategier for tilskudd og bransjebygging. Felles for de fleste regionale sentrene er at tilskuddene før 2024 ikke har vært innrettet mot langfilmproduksjon.

– Men at bildet ser slik ut bør tilsi at det tas enda sterkere grep for å styrke regionene. For det skapes mye god film rundt om i landet, for eksempel innen dokumentar og kortfilm, sier Kluge.

Daglig leder Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter i Bergen mener Film-Norge kan ha godt av av mindre Oslo-dominans.

– Vestnorsk filmsenter ble opprettet for 30 år siden nettopp for å bryte noe av Oslo-hegemoniet, men disse tallene viser at vi ikke helt har klart det. Og det er jo en kamp om knappe ressurser her. Samtidig blir det litt som å sammenligne epler og pærer, siden våre produksjonsmidler fram til i fjor først og fremst har gått til kortfilmer og dokumentarer, sier Tveten til Journalen.

Hun mener norske kinoer har behov for filmer som er produsert lokalt, og som vil få ekstra gode besøkstall på hjemmebane.

Tveten påpeker også at en rekke filmproduksjoner utenfor Oslo tidligere hadde muligheten til å produseres med den tidligere etterhåndstilskudds-ordningen, som ble gitt på bakgrunn av besøkstall på kino.

Etter nylige endringer hos NFI er imidlertid den døra bortimot lukket i dag.

– Da blir man avhengig av konsulentene på NFI, og mangfoldet blir mindre. Men helt svart er det ikke, i høst er det premiere på flere kinofilmer med både handling, regi og manus og øvrig stab fra vestlandsregionen. Så støtten fra regionene betyr flere filmer og mer produksjon her, selv om vi skulle ønske at tallene i oversikten var enda bedre, sier Tveten.

Ønsker en opplyst debatt

Filminstituttet har ikke hatt anledning til å stille til intervju til denne artikkelen.

Men over e-post skriver avdelingsdirektør for produksjon og internasjonale relasjoner, Kjetil Omberg, at det ikke er noen overraskelse for NFI at mesteparten av produksjonsstøtten havner i Oslo og hos få selskaper.

– Funnene samsvarer med vårt eget innsiktsarbeid. Vi ønsker en opplyst debatt rundt våre tildelinger, skriver Omberg.

NÆRINGSKLYNGE: Det norske filmmiljøet har begrenset kapasitet, og etablerte aktører har ofte et fortrinn når det gjelder å tiltrekke seg fagfolk og sikre finansiering, forteller Omberg. Foto: Alen Grujic.

Han viser til at Oslo har utviklet seg som en naturlig næringsklynge, men understreker at filmproduksjon foregår i hele landet, og at støtte ikke tildeles basert på geografi.

– Norsk filminstitutt deler ut midler til selskaper og prosjekter uavhengig av hvor i landet de hører til. Det årlige tilskuddet til regionale filmfond og sentre har økt jevnt og ligger nå på over 150 millioner kroner.

PRIORITERT: Siden 2021 har mangfold vært et prioriteringskriterium i konsulentordningene. Foto: Norsk filminstitutt.

Terez Hollo-Klausen, avdelingsdirektør for kunstnerisk vurdering, peker på at kortfilm og Neo-ordningene har høyere representasjon av nye stemmer enn spillefilmordningene, men understreker at mange store produsenter også bidrar til nyskaping.

– Vi opplever at bransjen har en god forståelse for skjønnet som utøves i konsulentordningen, skriver hun.

Hva er konsulentordningen?

Konsulentordningen hos NFI er en tilskuddsordning der filmkonsulenter vurderer søknader om støtte til manus, utvikling og produksjon av filmer og serier. Disse konsulentene bruker kunstneriske kvalitetskriterier for å vurdere prosjektenes potensial og kvalitet, og deres skjønn spiller en sentral rolle i hvilke prosjekter som får støtte.

Kilde: NFI

Topplister

Maipoleder Hørsdal er på topplista av de som har fått produksjonstilskudd fra NFI. Likevel er hun tydelig på at veien dit har vært lang og ressurskrevende, og minner om at hvert tilslag hviler på en stabel av avslag.

For Hørsdal er det ikke avslagene som bekymrer, men det omfattende søknadsarbeidet som følger hvert prosjekt.

– Tiden vi bruker på søknader, sånn ressursmessig, er enorm, forteller Hørsdal.

Blant alle aktører i filmbransjen er det produsentene som får håndtere de største summene. Et knippe erfarne produsenter dominerer tilskuddene fra NFI, og Oslo-baserte selskaper står bak flertallet av innvilgede prosjekter.

Toppliste produsent innvilget – Totalsum
1. Synnøve Hørsdal

Utgitte filmer (med NFI støtte): Askeladden - I Dovregubbens hall (2017), Månelyst i Flåklypa (2018), Sonja (2018), Askeladden - I Soria Moria Slott (2019), Dianas bryllup (2020), Thomas mot Thomas (2022), Team Havnaa (2024) og Tre menn til Vilma (2024).
Kommende filmer (med NFI støtte): Ingen kommentar (tredje kvartal 2025) og Lave forventninger (andre halvdel 2026).

2. Martin Sundland

Utgitte filmer (med NFI støtte): Snekker Andersen og julenissen (2016), Skjelvet (2018), Snekker Andersen og den vesle bygda som glømte at det var jul (2019), Den største forbrytelsen (2020), Nordsjøen (2021), Teddybjørnens jul (2022) og Konvoi (2023). Fikk produksjonsstøtte for Før mørket (2025), men ikke kreditert.
Kommende filmer: Musens jul (fjerde kvartal 2025), Ekte kjærlighet (første halvdel 2026) og 112 (uspesifisert).

3. Maria Ekerhovd

Utgitte filmer (med NFI støtte): Fra balkongen (2017), Hva vil folk si (2017), Hoggeren (2017), Disco (2019), Gritt (2021), De uskyldige (2021), Krigsseileren (2022), Ellos eatnu – La elva leve! (2023) og Den stygge stesøsteren (2025).
Kommende filmer: Affeksjonsverdi (12. 09. 2025) og Butterfly (andre halvdel 2025)

4. Catrin Gundersen

Utgitte filmer (med NFI støtte): Snekker Andersen og den vesle bygda som glømte at det var jul (2019), Nordsjøen (2021), Den største forbrytelsen (2020), Teddybjørnens jul (2022), Konvoi (2023) og Før mørket (2025).
Kommende filmer: Musenes Jul (fjerde kvartal 2025), 112 (uspesifisert) og Ekte kjærlighet (første halvdel 2026).

5. Thomas Robsahm

Utgitt filmer (med NFI støtte): Thelma (2017), Håp (2019), Verdens verste menneske (2021), Eksplosjoner i hjertet (2024), Elskling (2024) og Dancing Queen i Hollywood (2025).
Kommende filmer: Drapet på Benjamin Hermansen (andre halvdel 2025), Min første kjærlighet (fjerde kvartal 2025) og Nordlys (uspesifisert).

* Disse listene viser hvilke produsenter, regissører og manusforfattere som var oppført på spillefilmprosjektene da produksjonstilskuddet ble innvilget. Siden det i enkelte tilfeller skjer endringer under produksjon og lansering, gir statistikken et øyeblikksbilde basert utelukkende på tildelingen av produksjonsstøtte.

Regissørene er ofte filmens ansikt utad, men i støttesystemet konkurrerer de med mange og fallhøyden er stor. Få får gjennomslag flere ganger, likevel finnes det unntak.

Toppliste regissør innvilget – Totalsum
1. Rasmus A. Sivertsen

Utgitt filmer (med NFI støtte): Månelyst i Flåklypa, Kaptein Sabeltann og jakten på den magiske diamant (2019), Folk og røvere i Kardemomme by (2022), Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral (2025)
Kommende filmer: Flåklypa - Fra Paris til pyramidene (25. desember, 2025), Julenissens Verksted (andre halvdel 2027), Tix og den forsvunne barndom (fjerde kvartal 2025) og Tannfeen (andre halvdel 2027).

2. John Andreas Andersen

Utgitt filmer (med NFI støtte): Skjelvet (2018), Nordsjøen (2021) og Nr. 24 (2024). Fikk produksjonsstøtte som regissør for Konvoi (2023) - regi: Henrik Martin Dahlsbakken.
Kommende filmer: Reisen til julestjernen (fjerde kvartal 2025).

3. Mikkel Brænne Sandemose

Utgitt filmer (med NFI støtte): Askeladden - I Dovregubbens hall, Askeladden - I Soria Moria Slott og Kvitebjørn (2024)

4. Joachim Trier

Utgitt filmer (med NFI støtte): Thelma (2017) og Verdens verste menneske (2021)
Kommende filmer: Affeksjonsverdi (12. 09. 2025).

5. Dag Johan Haugerud

Utgitt filmer (med NFI støtte): Barn (2019), Drømmer (2024), Kjærlighet (2024) og Sex (2024)

* Disse listene viser hvilke produsenter, regissører og manusforfattere som var oppført på spillefilmprosjektene da produksjonstilskuddet ble innvilget. Siden det i enkelte tilfeller skjer endringer under produksjon og lansering, gir statistikken et øyeblikksbilde basert utelukkende på tildelingen av produksjonsstøtte.

Manusforfattere kan være de mest usynlige brikkene i støttesystemet, men ingen film får penger uten at historien overbeviser først.

Toppliste manusforfatter innvilget – Totalsum
1. Karsten Fullu

Utgitt filmer (med NFI støtte): Månelyst i Flåklypa (2018), Kaptein Sabeltann og jakten på den magiske diamant (2019), Tre nøtter til Askepott (2021), Folk og røvere i Kardemomme by (2022), Askepote (2024), Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral (2025)
Kommende filmer: Askelabben (første halvdel 2026), Julenissens Verksted (andre halvdel 2027), Flåklypa - Fra Paris til pyramidene (25. desember 2025) og Bukkene Bruse drar til Syden (andre halvdel 2026).

2. Harald Rosenløw Eeg

Utgitte filmer (med NFI støtte): Skjelvet (2018), Spionen (2019), Dragevokterens jul (2020), Den største forbrytelsen (2020), Nordsjøen (2021), Teddybjørnens jul (2022), Konvoi (2023) og Før mørket (2025).

3. Lars Gudmestad

Utgitte filmer (med NFI støtte): Dragevokterens jul (2020), Nordsjøen (2021), Full dekning (2022), Konvoi (2023) og Før mørket (2025).

4. Eskil Vogt

Utgitte filmer (med NFI støtte): Thelma (2017), Verdens verste menneske (2021) og De uskyldige (2021).
Kommende filmer: Affeksjonsverdi (12.09 2025).

5. Aleksander Krikwood Brown

Utgitte filmer (med NFI støtte): Askeladden - I Dovregubbens hall (2017) og Askeladden - I Soria Moria Slott (2019).
Kommende filmer: Vampyr (andre halvdel 2025)

* Disse listene viser hvilke produsenter, regissører og manusforfattere som var oppført på spillefilmprosjektene da produksjonstilskuddet ble innvilget. Siden det i enkelte tilfeller skjer endringer under produksjon og lansering, gir statistikken et øyeblikksbilde basert utelukkende på tildelingen av produksjonsstøtte.

Hele lister inkludert antall totalt innvilget, avslått og sum, ligger nederst i artikkelen.

Filmer med mest produksjonsstøtte :

Affeksjonsverdi (Joachim Trier, 2025) – 20 mill. kr. (Mer film)

Quislings siste dager (Erik Poppe, 2024) – 18 mill. kr. (Paradox rettigheter)

Den stygge stesøsteren (Emilie Blichfeldt, 2025) – 17,8 mill. kr. (Mer film)

Markens Grøde (Hans Petter Moland, i prod.) – 17,5 mill. kr. (4 ½ Fiction)

Vampyr (Arild Frølich, i prod.) – 17,5 mill. kr. (Maipo film)

Trange rammer 

Regissør og manusforfatter Lilja Ingolfsdottir har gjennom sin karriere erfart utfordringer med støtteordningene til NFI.  

– Jeg brukte femten år på å få støtte. Det opplevdes ekstremt skjønnsbasert. Min følelse er at konsulenter helst ikke vil ta for høy risiko, for det koster dem om filmen flopper. Dessverre tror jeg ikke det alltid handler om å utvikle kunsten, men også om omdømmet til konsulenten, sier Ingolfsdottir.  

Etter flere avslag var tilbakemeldingen at filmen som senere vant Filmkritikerprisen, «Elskling» (2024), var for utydelig da hun søkte.

BEGRENSER: Ingolfsdottir uttrykker bekymring for at konsulenter ofte ønsker å se en ferdig film før de gir støtte, som begrenser den kreative prosessen. Foto: Anna Lou Mamen / privat.

Hun mener dette reflekterer en tendens til å favorisere prosjekter som passer inn i etablerte maler, noe som kan hemme kunstnerisk innovasjon.

– Tekst og manus er bare en arbeidsbok. Det er først når du har skutt og klippet at filmen faktisk finnes. Likevel må du levere søknaden som om du vet nøyaktig hva filmen skal bli, sier Ingolfsdottir.   

Regissøren etterlyser ordninger hos NFI hvor filmskapere kan få stipender i de tidlige fasene av prosjektet, uten krav om omfattende dokumentasjon, og fremhever Viken filmsenter som et positivt eksempel.

Den første filmen kan bli din siste 

Rikke Gregersen skal starte å filme sin spillefilmdebut «Suser avgårde» i august. Det er gjennom debutantordningen Neo hun har fått produksjonsstøtte som regissør.  

ERFARING: Gregersen under filming av TV-serien «Ida tar ansvar» (2022), hvor hun regisserte åtte episoder. Foto: Privat.

Tidligere har Gregersen jobbet med både kortfilm, TV-serier og reklame, men dette er første gang hun står bak en langfilm for kino. 

Flere bransjefolk Journalen har snakket med sier at det i bransjen ofte heter at du aldri er bedre enn din siste film, og for mange blir den første også den siste. 

– Jeg føler ikke at jeg står og faller på denne filmen alene, fordi jeg har andre prosjekter bak meg. Allikevel vet jeg at det føles brutalt å bare ha ett forsøk.

«Suser avgårde» fikk produksjonsstøtte på første forsøk, likevel har regissøren lang erfaring med NFI fra tidligere, i tillegg som manusforfatter. 

DØRÅPNER: Rikke Gregersen ser på debutantordningen Neo som en viktig døråpner for nye i bransjen. Hennes regidebut er skrevet av, en annen spillefilm-debutant, manusforfatter Rakel Kraft Biørnstad. Foto: Ole-Tommy Pedersen.

Gregersen understreker at det å gå fra utviklingsfase til produksjonsstøtte er en utfordrende prosess. 

– Det kan være demotiverende, jeg har et prosjekt jeg har jobbet med i fire søknadsrunder sammen med Motlys. Når den forrige konsulenten var ferdig i sin periode og ble byttet ut, føltes det litt som å starte på nytt.

Tungt å sitte med makten

RISIKO: Blad mener vi lever i et samfunn som ikke ønsker at alt skal følge skjema. Derfor må konsulenter ta helhetlige vurderinger, ikke redusere det til et poengsystem. Foto: David Malmbekk / NFI

Nina M. Barbosa Blad har sittet tre år som filmkonsulent for fiksjon i Norsk filminstitutt, og vurderer søknader i debutantordningen Neo og Kortfilmordningen.  

– Kvalitetskriteriene er noe vi alle konsulentene har til felles, i tillegg til forskriften og strategiene til huset akkurat nå.  

Likevel forteller Blad at konsulentgruppen har diskutert om det er et feilbegrep som bør oppdateres. At det ikke burde være kriterier, men kvalitetsbegreper.   

Hva er kvalitetskriteriene?

Konsulentene i NFI skal bruke åtte kunstneriske kvalitetskriterier som verktøy når de vurderer hvilke filmer som skal få støtte. Begrepene er som følger: profesjonalitet, originalitet, fortellerkraft, relevans, tematikk, nødvendighet, visjon og kompleksitet.

I tillegg skal konsulentene vurdere ut ifra forskriften og strategiene til NFI, som nå er publikum, barn, talent og mangfold.

Hos NFI brukes også begrepene konsulentvurdering og markedsvurdering som kriterier for å evaluere prosjekter som søker støtte, særlig innen utvikling og produksjon av film, serier og spill.

Hvis et prosjekt søker ut ifra kunstneriskvurdering vil det bli vurdert på den kreative og kunstneriske kvaliteten. Mens markedsvurdering handler om prosjektets kommersielle og publikumsrettede potensial.

Kilde: NFI

– Det brukes hovedsakelig som et kommunikasjonsverktøy mellom oss og søker. Vi har ikke noen sjekklister, det er en helhetlig vurdering, sier Blad. 

Selv om flere begreper står sentralt i vurderingsarbeidet, understreker Blad at det også finnes en iboende subjektivitet i konsulentenes avgjørelser.  

Nettopp derfor har NFI valgt å ansette konsulenter med ulike bakgrunner og perspektiver.  

Blad forteller at søkermengden til støtteordningene hun jobber med har økt, og at det derfor blir viktigere å prioritere tiden riktig.  

 – Å arbeide med saksbehandlingen av søknader er verdens beste jobb, jeg elsker det. Men makten man sitter med kan også være tung noen ganger.  

Hun peker på betydningen av at det finnes flere konsulenter og ulike ordninger, slik at ikke alt avhenger av én persons vurdering. 

Produsent, regissør og manusforfatter fulle lister

Bak hver innvilgede søknad i tabellene skjuler det seg for de fleste en stabel av avslag. Blant produsentene har Finn Gjerdrum kjempet seg gjennom 44 refusjoner og fem innvilgede prosjekter, mens Cornelia Boysen har 22 avslag og bare syv innvilget.

Regissører som Hallvard Bræin sto overfor 25 avslag og bare én tildeling, og Henrik Martin Dahlsbakken 23 avslag og to innvilget.

Blant filmskaperne med høyest andel tilslag finner vi kritikerroste navn som Dag Johan Haugerud og Joachim Trier. Sistnevnte har fått ja på alle sine tre søknader i perioden, og den seneste av dem, “Affeksjonsverdi”, mottok denne måneden Grand Prix-prisen under filmfestivalen i Cannes – som første norske film noen gang.

Manusforfatteren Karsten Fullu har fått ti søknader innvilget i perioden, men opplevde samtidig 43 avslag.

Slik har Journalen analysert tildelingene

Produksjonsstøtte til spillefilm er NFIs største pott. I 2024 ble det tildelt 186 millioner kroner til 18 filmer. Journalen har gått gjennom en oversiktstabell over alle tildelinger og avslag innen denne kategorien i perioden 2015–2024 – totalt over 900 søknader.

  • Navn på regissører, produsenter og manusforfattere er gjennomgått både manuelt og ved hjelp av KI-verktøy for å luke ut tastefeil og ulik skrivemåte på navn. Dette for å gi en så korrekt som mulig oversikt over hvilke bransjenavn som oftest når opp når midlene tildeles – og hvem som sjelden eller aldri får tilskudd.
  • På kartet er hver innvilget søknad plassert basert på adressen til hovedkontoret til produksjonsselskapet som har sendt inn søknaden. Til sammen danner dette et bilde av hvordan tilskuddene fordeles i Film-Norge, men sier ikke nødvendigvis noe om hvor hver enkelt film har mest tilhørighet.
  • NFI fører selv ingen statistikk over geografisk fordeling av filmstøtte, da faktorer som innspillingssted, handling og hvor sentrale aktører bak kamera er hjemmehørende, kompliserer dette bildet.

Datagrunnlaget Journalen har gjennomgått, har også andre svakheter som kan gi enkelte feil i tellingene:

  • Grunnet skiftende datasystemer hos NFI i perioden, har ikke all informasjonen for hver søknad vært tilgjengelig for alle årene i perioden. Vi har derfor etter beste evne hentet inn og fylt inn dette manuelt fra kilder som Brønnøysundsregistrene, produsentenes hjemmesider og nyhetsartikler om filmene.
  • Noen prosjekter har også skiftet både tittel, produksjonsselskap og involverte personer underveis mellom søknadsprosessen og innspilling av filmen.

Stikkord