Nedgang for bysyklene
Etter at elsparkesyklene kom tidlig i mars, har de allerede rukket å ta opp konkurransen mot bysyklene. Her er Oslo-folkets mening.
Til tross for at det har blitt satt ut flere sykler og sykkelstativer, har Oslo Bysykkel hatt en nedgang, sammenlignet med fjorårets sesong. Tall fra Oslo Bysykkel i mai viste at det var 185 645 færre turer i år, enn hva det var i mai i 2018.
Færre kjøper abonnement
Elise Øygaren er en av de som ikke lenger benytter seg av bysyklene.
– Nå har jeg kjøpt meg egen sykkel, og når jeg ikke har med meg den, bruker jeg sparkesyklene, sier Øygaren.
Det siste året har færre valgt å kjøpe abonnement på bysyklene. Øygaren, som i utgangspunktet liker tjenesten, mener at det ikke fungerer slik som det er nå.
– Jeg var kjempefan av bysyklene, og har hatt abonnement i tre år. Dette er første året hvor jeg ikke har kjøpt abonnement. Jeg synes det var vanskelig å få tak i sykler, og dårlig kundeservice, forteller Øygaren.
I likhet med Øygaren, benytter også Henrik Hagane seg av sparkesyklene. Han mener det er et morsommere alternativ.
– Jeg tror at det er det morsomme ved sparkesyklene, som gjør det attraktivt.
Raskere